от Пароль » 23 Ное 2018 18:20
От "Економист.бг" са "прекалили" с реализма! (кратка ретроспекция)
3000 въпроса
Повторното удължаване на срока за концесията на столичното летище е съпътствано от тревожни сигнали за бизнеса му и заплашва успешното приключване на процедурата
Какво тревожи кандидатите?
Почти две трети от въпросите са свързани с изискване на документи като актове за собственост, договори и счетоводна информация, които могат да се намерят в информационната стая, създадена за процедурата. Някои от документите са в т.нар. виртуална стая с данни (virtual data room), където достъпът става онлайн. Но има чувствителна информация, която може да се получи само на място, във физическата секция.
Държавният контрол и регулациите също са проблем. „Един прочит на концесионния договор открива почти 50 случая, в които във връзка с различни дейности се изисква разрешението на концедента. Това създава изключително ограничаваща среда за концесионера и води до ненужна намеса в ежедневната му дейност, закъснения при вземането на решения и нарушения на ефективното опериране на концесията“, пише един от кандидатите. Той предлага на одобрение да подлежат само дейности в няколко критични области, а от МТИТС обещават да обмислят това предложение
п.п. Прекрасна музика - "Ще го обмислят"!
Изискването за персонала също тревожи кандидатите. В концесионния договор е предвидено запазването на всичките около 2300 служители. Според кандидатите броят е твърде голям в сравнение със световната практика и това води до оперативна неефективност. Но това, което е най-важно, са очакваните приходи на оператора, които зависят главно от таксите за обслужване на авиокомпаниите. И неслучайно най-актуалният въпрос е свързан с писмо на ЕК от 8 ноември, в което се казва, че България неправилно е транспонирала правилата на ЕС относно летищните такси. Според Брюксел таксите трябва да се определят „в съответствие с принципите за прозрачност, консултиране и недискриминация“. Припомняме, че преди две години „Райънер“ се оплака в Брюксел срещу летището заради неправомерна държавна помощ, която според тях България предоставя на националния превозвач „България ер“, като не го санкционира заради неплатени с години летищни такси.
Правителството има 2 месеца, за да отговори на последното писмо на ЕК. Според МТИТС в Директива 2009/12/ЕО относно летищните такси не се съдържат конкретни механизми за определянето им, а само принципи и че настоящият механизъм отговаря на правилата на ЕС. Но въпросът е спорен и ако правителството не успее да защити позицията си, бъдещият концесионер може да се съобразява с начин на формиране на таксите, който е различен от момента, в който е подавал офертата си.
Лоша новина е и намаляващият дял на летище София като наземен оператор след изтичането на договора за наземно обслужване с WizzAir, който не е подновен. Според един кандидат при това развитие на обстоятелствата пазарният дял на летище София може да спадне от 40% в момента до 10%, заради което ще има по-малка нужда от персонал.
Какви са рисковете
Въпреки множеството неизвестни, не може да се каже, че удължаванията бяха очаквани. Още на 23 октомври един от кандидатите е подал искане за удължаване на срока на подаване на офертите с до 4 седмици, за да може да разработи конкурентна и изгодна оферта. Получен е отговор, че към настоящия момент не се предвижда удължаване на срока. На поредното искане за удължаване от 30 октомври е даден същият отговор. Но на 9 ноември в Официалния вестник на ЕС е публикувано съобщението за удължаване на срока, без да има други промени в условията. Дали се е появил конкретен предпочитан кандидат, който има нужда от време, или причината е друга, няма как да знаем. Но въпросите ще стават все повече и повече. А всяко забавяне увеличава риска пред процедурата, смята старши икономистът в „Отворено общество“ Георги Ангелов. Според него сега ситуацията е благоприятна заради ниските лихви в международен мащаб. „В момента, в който се вдигнат лихвите, това ще свали и офертите. Сега при ниски лихви можеш да извадиш 500 млн. и да ги дадеш, защото това е нулев разход, даже отрицателен. Така че до една година трябва да се приключи с концесията, защото след това цената ѝ ще падне и ще се окаже, че не е добър момент за продаване, и ще отиде един 10-годишен цикъл в изчакване“, обясни Ангелов.
А през това време летището ще продължава да се препълва, без възможности да се развива, което не е от полза нито за пътниците, нито за държавата.
п.с. Препълва се, зер, с издънки!
Кои са известните досега кандидати
В началото на октомври британският летищен оператор Manchester Airport Group обяви официално, че ще участва в процедурата в консорциум с китайската Beijing Construction Engeneering Group. Скоро след това в надпреварата се включи и испанската AENA, която управлява 46 местни летища, включително това в Барселона, има дял в лондонското „Лутън“ и управлява още 15 обекта в Латинска Америка. В процедурата партньор на AENA е австралийският фонд First State Investments.Според медийни публикации интерес към летището има от страна на оператора на летището в Цюрих съвместно с фонда Meridiam, индийската компания CMR Group, както и от летището в Сеул.
Турската компания Limak Holding също се интересува от концесията, съобщи Ройтерс. В партньорство с руската банка ВТБ тя беше и един от кандидатите за летище София при предишната процедура, която беше спряна от служебното правителство на Огнян Герджиков.
Текстът е публикуван в брой 47/2018 г. на списание „Икономист“, който може да купите в разпространителската мрежа.
Последна промяна
Пароль на 23 Ное 2018 18:28, променена общо 2 пъти