от Пароль » 16 Ное 2018 18:41
Росен Желязков: През 2019 г. предстои да навлезем в активна фаза на строителство на редица пътни и железопътни обекти
Какво предстои по отношение на процедурата за отдаване на концесия на летище София?
За нас беше важно да получим становището на Върховната административна прокуратура по сигнала на народни представители от БСП срещу концесионната процедура. Решението на върховния орган гласи, че преписката се прекратява поради липса на предпоставки за намеса от тяхна страна. Това е още едно доказателство, че процедурата е законосъобразна и ще продължи, въпреки всички опити на опозицията да я компрометира.
Интересът към процедурата е изключително голям и до този момент сме получили над 2500 въпроса, на които сме предоставили необходимите отговори. За да удължим срока за подаване на заявления и оферти, ние се съобразихме с препоръката на нашия консултант по сделката – Международната финансова корпорация (част от групата на Световната банка).
Искам още веднъж да припомня параметрите на тази сделка, защото те най-добре показват изгодна ли е тя за държавата. Всичко друго, което чуваме, са политически аргументи. Размерът на първоначалното концесионно възнаграждение е 550 млн. лв. без ДДС. Годишната концесионна такса ще бъде равна на по-голямото от двете: или не по-малко от 15 млн. лв., или сумата, определена като най-малко 10% от всички приходи от обекта на концесия. Тези 15 млн. лв. и 10% са минимумът, тъй като кандидатите за концесията ще бъдат оценявани на базата на техните предложения. Очакваме годишното концесионно възнаграждение да е в още по-високи размери от заложените суми.
Минималните инвестиции в обекта са в размер на 600 млн. евро за срока на концесията. Задължителна инвестиция е изграждането на нов Терминал 3 до 10-ата година от началото на договора, както и строителство на нова писта, ако проучването на трафика до петата година покаже необходимост от такава.
Към момента съществуващата инфраструктура на летище София е надвишила своя проектен капацитет, поради което e необходимо да се направят значителни инвестиции, за да може летището да се справи с очаквания ръст. Държавата няма възможност да осигури тези средства и логичното решение е да се привлече частен оператор, който да инвестира в обекта и да заплаща годишно концесионно възнаграждение на държавата.
Абсолютен мит е твърдението, че концесията се прави, за да се приватизира и разграби аеропорта. Напротив, летището, цялата летищна инфраструктура, както и активите, остават публична собственост, включително всичко построено от концесионера. Държавата предоставя на частния партньор само правото да управлява летището.
п.п. Според министъра „Интересът към концесията на летище София бил толкова голям, че имало зададени 2500 въпроса от „интересуващите“ се… и на всички било отговорено надлежно…. От този линк се вижда, че за концесията на летище Белград бяха зададени 32 въпроса от 27 подали заявления за участие субекта, като могат да се видят въпросите и отговорите. (Въпреки, че там концесията е факт, цялата документация и проведена процедура е налична и в момента); Та , колко ли трябва да са като бройка „мераклиите“ за концесионери в София, та да генерират 2500 въпроса? И колко ли „добре“ трябва да са написани условията за концесията за да възникнат тези 2500 питания? А за да им отговорим „надлежно“ колко чиновника трябва да пишат отговорите? И вероятно са „произвели“ поне 5000 страници писания, та затова ги няма публикувани никъде (както и 2500-те въпроса)… Очевидно няма място в интернет??? А може би м-р Желязков иска да „впечатли“ конкретен субект!? И нито дума , ни вопъл, ни стон за "поредната (нова) концесия " на летище Пловдив!!!