от FlyLIDO » 06 Авг 2009 21:28
Никой не обявява полетите по-дълги от колкото трява защото това се отразява негативно на капацитета. Както писах в предишният ми пост, времето е такова, че не-повече от 7% от полетите да са имали с 15 минути по-дълъг Block time от заложения. За междуконтиненталните полети oбaче, този показател е 3%, защото техният брой е по-малък.
Проблема е в това, че зимния и особенно летния сезон са съответно 5 и 7 месеца. Но само две времена в една година (Април-Октомври и Ноември-Март) могат да бъдат заложени, които трябва да покрият тези разлики.
Ветровете ги има винаги, обаче не са постоянни в своето географско положение. През зимата Jet-stream-a е по-слаб, по-ниско е и е много по на юг от колкото през лятото. Но Jet-Stream-a не се интересува от полетното разписание и не се премества от днес за утре точно тогава когато започва новия сезон. Най-проблемни са месеците април, октомври и август, когато ветровете имат най-голяма амплитуда. Разликите примерно за полетите от FRA до MIA стигат до 50 минути. (в посока Азия разликите са още по-големи)
Jet-stream - зима (гледано от северния полюс)
Winter winds.jpg
Jet-stream - лято (гледано от северния полюс)
Summer winds.jpg
Също така и температурата не е постоянна. През зимния сезон е средно с около 11 градуса по-студено, което при един 10 часов полет (при еднакви ветрове) е равно на 12 минути по-дълъг полет. (1К по-ниска температура е = 1 knot по-ниска True Air Speed)
Проблема е в това, че сезона е по-дълът от колкото е необходимо. Луфтханза и другите големи от 5-6 години се опитват да променят тази практика и да се раздели годината поне на 3 сезона, най-добре би било да няма такива сезони изобщо. Това би подобрило качеството на разписанията, защото когато става въпрос за прекачващи се пътници, няма нищо по-лошо от един неизпълним план, пък било то и за само 10% от всички полети.
Но както много други неща в авиацията този процес е труден и дълъг. Със сигурност ще има промяна в тази насока, въпроса е кога.
Разбира се може да има и други причини за обявяването на фиктивни Block-times, като например наличие на слотове на съответните летища. Ако слота (в Северна Америка няма слотове), който би пасвал най-добре в разписанието на една компания не е свободен - се взима този който е най-близо. Това автоматично изкривява плановете, но много компании го правят - иначе няма да могат да летят изобщо. За по-големите е по-лесно, защото слотовете не са обвързани с конкретен полет, а са на компанията и съответно могат лесно да "жонглират" с тях.