http://www.zone168.com/article?sid=&aid=19729&eid=187
Българските чартърни превозвачи си върнаха 50% от пазара у нас, след като през 2004 г. са извършили над 5500 полета. Това съобщиха от Асоциацията на българските авиокомпании вчера. Увеличението спрямо сезон 2003 е с 10 на сто. Сезонът е изключително успешен за нашите чартърни превозвачи, като се има и предвид резкия скок в цената на авиационното гориво, коментираха от асоциацията.
Общо нашите авиокомпании са са увеличили дела си на българския авиопазар с 4 на сто от 16 на 20% за година, уточниха от Министерството на транспорта и съобщенията. В момента делът на чартърните полети от и до наши летища е 69.1%, а броят на редовните е 30.9%. От редовните полети пък 91.1% са били международни линии, а едва 8.9% по вътрешни линии.
По оценка на Асоциацията на авиокомпаниите,превозвачите ни обаче са загубили общо около 12 млн. евро печалба заради скъпите горива през 2004 г.
Според статистиката на транспортното министерство 18 са българските авиокомпании, които возят пътници и товари.
Основни играчи и на чартърния пазар са "България ер" и "Хемус ер", които обаче са заети преди всичко с полети по редовни линии.
"Виаджо ер", която неотдавна стана собственост на варненската икономическа групировка ТИМ и на практика се обедини с "Хемус ер", се появи в края на 2002 г. и в момента лети с три АТР-42, също изпълнява чартърна програма.
Сред водещите компании на чартърния пазар е "Ер Виа". Тя разполага с 5 Ту-154 М, купени със заем от Балканбанк през 90-те години на миналия век. Чартърният превозвач работи с немския туроператор ТУИ. В "Ер Виа" 46% държи регистрираната във Великобритания "Паралакс лимитид". 28% са собственост на шефа й Михаил Донски, а 20% - на Денис Бареков. С по 2 на сто от акциите са Васил Стрински и Георги Кънчев.
Друг основен чартърен превозвач е "Бългериън ер чартър", ръководена от бившия шеф на фалиралата "Балкан" Филип Мустаков. От 2001 г. авиопревозвачът лети с 5 собствени Ту-154 М. В парка има и два американски "Макдоналд Дъглас". С тях авиокомпанията лети временно, докато получи от САЩ 5 самолета от същия тип, които е купила, обясни Филип Мустаков.
Собственик на "Бългериън ер чартър" е "Авиейшън сървис груп" на израелския бизнесмен Евгени Музика. Той е и мажоритарен собственик на Московския авиационен завод 400.
Третият голям български чартърен превозвач е "Би ейч еър". Той се появява през 2001 г. Собственици на авиокомпанията с 51% са "Балкан холипейз сървисис", а 49% държи кипърската "Вилкания лимитед". Авиокомпанията има 4 Ту-154 М и 3 Еърбъс 320.
Лидер при карго превозите пък е "Ер София", която разполага с осем самолета. Авиокомпания "Вера еърлайн" лети с шест машини, а "Скорпио" с три. Останалите български карго превозвачи са "Брайт авиейшън", "Хели ер" и "Авиостарт". Товарните превозите основно са до Европа, Ирак, Шри Ланка, Индонезия и Афганистан по линия на ООН, обясниха от авиокомпаниите.
Междувременно вчера във Варна вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Николай Василев уточни, че полетите Варна - Лондон са най-печелившите за "България ер". Формираната печалба от шестмесечното съществуване на линията е донесла една десета от печалбата на компанията. За половин година дестинацията на националния авиопревозвач до Лондон е донесла на "България ер" около 470 000 лева печалба, сравни вицепремиерът