Ако вземеш едно късовълново радио може да ги чуеш как комуникират с Gander, Канада или Shanwick, Ирландия. Най късото разстояние по глобус ако го сложиш на плоска карта излиза като дъга. А има и изисквания на ETOPS колко далече може да бъдеш от най близкото летище. Както и да е де, полетите от Америка към Европа са винаги доста по къси от полетите от Европа за Америка. 15 часа от Рим до Лос Анджелис обаче ми се стори малко прекалено...
----------------------------------------------
Ако на някой са му интересни късите вълни, по долу са честотите за пресичане на океана. През деня се ползват високите честоти, през нощта ниските. Радиото трява да има Single Side Band (SSB) модулация иначе ще се чува глас без нищо да се разбира. Всяко радиолюбителско КВ радио има такава модулация (USB). От България преди години през нощта много добре се чуваше 5616 кХц и беше много активно. Самолетите си казваха позицията и колко гориво има.
------------------------------------------------
USB Voice
NORTH ATLANTIC A ROUTE
Includes Canary Islands, Gander, New York, Paramaribo, Piarco, Santa Maria & Shanwick
30126, 5598, 8906, 13306, 17946 kHz.
NORTH ATLANTIC B ROUTE
Includes Gander, Reykjavik, New York, Santa Maria & Shanwick
2899, 5616, 8864, 13291, 17946 kHz.
NORTH ATLANTIC C ROUTE
Includes Gander, Reykjavik & Shanwick
2862, 5649, 8879, 13306, 17946 kHz.
NORTH ATLANTIC D ROUTE
Includes Bodo, Cambridge Bay, Churchill, Iqaluit, Gander, Reykjavik & Sondrestrom
2971, 4675, 8891, 11279, 13291, 17946 kHz
NORTH ATLANTIC E ROUTE
Includes New York and Santa Maria
2962, 6628, 8825, 11309, 13354 kHz.
NORTH ATLANTIC F ROUTE
Includes Gander and Shanwick
3476, 6622, 8831, 11336, 13291 kHz
----------------------------------------------
Internet Feed:
http://audio.liveatc.net:8012/hf_atlantic.m3u