от Апостол » 16 Юни 2007 13:08
Частна конкуренция на летище София
Швейцарската "Суиспорт" ще е първият алтернативен оператор за обслужване на пътниците
Ако не сте доволни от обслужването на летище София, вече изобщо не е сигурно, че виновно е Летище София.
От началото на идната седмица държавното дружество ще има конкуренция при т.нар. handling (обработка на потока от пътници, багажи и самолети) на собствената си територия. Базираната в Швейцария "Суиспорт" започва да работи като втори handling оператор от 18 юни, съобщи мениджърът на европейските проекти на компанията Отмар Видмер.
Швейцарските планове
"Суиспорт" има пълен лиценз за обработка на самолети, пътници и товари от няколко месеца. Документът е издаден от Гражданската въздухоплавателна администрация (ГВА). Засега обаче компанията няма да се възползва от разрешителното си в частта му за товарите. "На този етап по-интересният за нас бизнес е този с рамповото обслужване на самолетите и обработката на пътниците и багажа им. В бъдеще е възможно да се заемем и с карго сегмента", казва Видмер. За да започне работа от понеделник, "Суиспорт" е наела помещения на летище София. Монтирана е и съответната техника. Единствената авиокомпания, с която швейцарците вече имат договор за обслужване, е "Ер Малта". "Пред подписване сме на договор с още две компании. Имаме преговори с още няколко превозвача, сред които има и нискобюджетни", обясни Видмер. За разговори с българските авиокомпании обаче и дума не става. "Суиспорт" е handling оператор на летища в Швейцария, Великобритания, Франция, Гърция, Япония, САЩ и др.
Българските реалности
Досега цялото обслужване на пътниците и самолетите на летище София се изпълняваше от самото държавно дружество. Според европейските изисквания обаче, щом една аерогара премине бариерата от 2 млн. пътници годишно, въздухоплавателната администрация е длъжна да допусне конкуренция при тази дейност. Столичното летище е преминало въпросната граница през 2006 г. Затова и Гражданската въздухоплавателна администрация издаде лиценза на "Суиспорт".
Тъй като не сме налагали ограничения за брой на фирмите, които могат да работят по наземното обслужване на летището, нямаме и задължение да провеждаме конкурс, обявиха от ГВА.
"Приветстваме либерализацията, защото очакваме тя да ни създаде по-добри условия за работа като превозвачи и възможност да предоставяме по-добра цена", каза Траян Пешев, директор наземно обслужване на "България ер" и председател на т.нар. Комитет на потребителите на летище София. Създаването на такъв комитет е предвидено в наредба на транспортното министерство и би трябвало да обединява авиокомпаниите, които ползват услугите на летището. Той има по скоро консултативен характер, с него се съгласуват и цените на наземното обслужване. В момента е в процес на регистрация. Общото му събрание е било на 31 май, когато е взето и решение за регистрация като юридическо лице с нестопанска цел. На този етап в него членуват 12 авиокомпании, но той е отворена организация.
Пешев добави, че след като няма наложени ограничения за достъпа до наземното обслужване на летище София, комитетът би могъл да има претенции само за повече информация дали наличието на нов оператор няма да ограничи безопасността на полетите. Въпросът за новия handling оператор бил обсъждан в комитета. От "Бритиш еъруейз" изрично настояли либерализацията да бъде подкрепена. Търговският мениджър на BA Емил Делибашев обясни, че се надяват новият оператор да предостави по-добри условия, които да им дадат възможност да предложат по-добри цени на пътниците си. Самата авиокомпания обаче има едногодишен договор за наземно обслужване с летище София и би мислила за промяна едва от следващата година.
Авиокомпании на самообслужване
Междувременно през миналата седмица с промени в Наредба 20, която урежда летищното обслужване, беше поискано до 30 юни компаниите, които вече имат издадените лицензи по някои от 11-те дейности, свързани с наземното обслужване, да ги приведат в съответствие с тази нова наредба. Започваме процедура да получим лиценз за самообслужване, който ни дава възможност сами да извършваме наземното обслужване, каза Пешев. В момента такъв лиценз има "Хемус ер", но той позволява да се обслужват и "България ер" и "Виаджо ер", които са с общ собственик - "Балкан Хемус груп". В момента трите авиокомпании имат над 35% дял от пазара на полетите от България. Те на практика излизат извън бизнеса на двата хендлинг оператора на летище София. "Засега искаме лиценз за самообслужване. Въпрос на допълнителни анализи е дали в бъдеще ще се намесим и на пазара на обслужване", обясни Пешев.
В момента на летище София лиценз за самообслужване има още карго компанията "Ер София", авиокомпания "Авиостарт", за отделни дейности - "Милицер и Мюнх", "Орбит", "Скорпион еър", DHL, "Български пощи" и др.
от Капитал