Летищата и електронната система

Летищата и електронната система

Мнениеот Апостол » 23 Фев 2007 16:07

Апостол
супер спотър
 
Мнения: 697
Регистриран на: 13 Дек 2006 20:44

Мнениеот mitkobiker » 23 Фев 2007 17:07

Аватар
mitkobiker
супер спотър
 
Мнения: 2547
Регистриран на: 09 Ное 2004 12:51
Местоположение: София

Мнениеот Апостол » 23 Фев 2007 17:16

Апостол
супер спотър
 
Мнения: 697
Регистриран на: 13 Дек 2006 20:44

Мнениеот asd » 24 Фев 2007 00:19

asd
супер спотър
 
Мнения: 765
Регистриран на: 29 Мар 2006 14:09
Местоположение: Варна

Мнениеот AiBOJ » 24 Фев 2007 01:35

Дайте да изясним какво е електронен тикет и кое не позволява на летищата ни да го въведът! Някой може ли даде дефиниция?
Аз лично наскоро летях с електронен тикет (като се замисля, 70 % от полетите ми са електронни) и единственното предимство беше, че на гейта във Франкфурт като тръгнахме да се качваме на самолета, аз с ел. тикет не се редих на опашка, а си пуснах билетчето в една машинка, която ми раздели бордната карта и си продължих по ръкава.
От Бургас също съм пътувал с ел. закупен билет, но съм нямал никакви проблеми.
Интересно ми е да разбера, къде е проблема?
AiBOJ

When everything seems to be going against you, remember that the airplane takes off against the wind, not with it.

The sky is the limit!
Аватар
AiBOJ
супер спотър
 
Мнения: 1129
Регистриран на: 16 Авг 2004 01:36
Местоположение: Бургас

Мнениеот harrier » 24 Фев 2007 01:45

И аз не разбирам къде е проблема да се използват електронни билети. Това опира чисто и просто до IT според мен.

Аз в последната година и половина години само веднъж съм си издавал хартиен билет. И ми излезе по-скъпо, ама след това чак се усетих.
Аватар
harrier
член на екипажа
 
Мнения: 5258
Регистриран на: 16 Дек 2003 17:16

Мнениеот mitkobiker » 24 Фев 2007 16:13

Аватар
mitkobiker
супер спотър
 
Мнения: 2547
Регистриран на: 09 Ное 2004 12:51
Местоположение: София

Мнениеот so » 16 Май 2007 23:05

Аватар
so
супер спотър
 
Мнения: 1068
Регистриран на: 08 Апр 2005 23:49

Мнениеот mitkobiker » 16 Май 2007 23:32

Аватар
mitkobiker
супер спотър
 
Мнения: 2547
Регистриран на: 09 Ное 2004 12:51
Местоположение: София

Мнениеот VS11 » 19 Май 2007 08:25

Донякъде сте на прав път, но малко обърквате системите, въпреки че и аз самия не съм изцяло запознат.

Една от главните пречки (ако не и най-главната) пред пълното изместване на хартиените билети от електронните, е че ИАТА няма все още система за уреждане на електронни билети между отделните авиолинии. Тук мисля, че се изключват линиите, които са в алианс, те мисля не използват ИАТА да се „сетълват” . Знам, че ИАТА разработва такава система от няколко години, но не знам дали функционира. Но нека да вземем примера с Върджин и БГ Еър. При традиционната система на хартиени билети, Върджин (VS) и БГ Еър (FB) имат договор да си издават билети една на друга. При всяка отсечка от пътуването, например, BOS-LHR и LHR-SOF, всяка една компания ще вземе съотвения купон от билета, тези купони отиват в ИАТА, където се „уреждат” (сетълмънт). По този начин всяка плаща на другата за превозени пътници. VS казва на ФБ: ето толкова ваши пътници сме превозили (под ваши се разбира пътници с билети издадени от ФБ).Ето купоните от билетите, дайте си ни парите”. ФБ казва същото на VS и по този начин се разплащат. Те не си говорят директно, ами чрез ИАТА. От личен опит мога да ви кажа, че всеки хартиен билет се брои и се води, и когато някои агент забрави да вземе купона от билета следва голяма патардия, защото а/к не може да си иска парите от този който е продал билета.

(Хартиените билети са ценни книги. Те винаги са издадени от а/к и тъй като са договор, всяка компания е длъжна да превози пътника, дори билета да е изтекъл (при определени условия разбира се). Празните хартиени билети са буквално като пари защото някои може да си напише сам билет и да го представи на а/к. и затова хартиените билети са по-скъпи за издаване и а/к искат такси за преиздаване на хартиен билет или за конвертирането на електронен в хартиен билет.)

Билети, които са с отсечки на няколко а/к трябва да са на хартия, за да могат да се „сетълнат”. За това, мисля, че има изключения като например а/к, които са в алианс и използват една дистрибуторска система, с която могат да си уреждат билетите, но поради естеството на международния въздушен транспорт и факта, че трябва да има международни стандарти валидни за всички, хартиените билети, ще продължат да съществуват още известно време.

Относно електронните билети, които са издадени за пътуване на една авиокомпания от самата компания, това си зависи само от самата компания дали има тази инфраструктура. Мисля, че ФБ използват продукт на Амадеус, и съответно плащат на Амадеус за услугата. Но тези тяхни билети мисля са си само за полетите на ФБ. Както и например, може да си летите с БА до Сидни през Лоднон и Бангкок и билета да ви е електронен, защото няма да има нужда да се разменя с друга а/к.

Хартиените билети имат едно огромно предимство, което се разбира в случайте, когато даден полет е анулира или закъснял. Повечето компании имат споразумения да си разменят джиросани билети (които се казват endorsable, на хартиените билети обикновено пише NON-END.(non-endorsable)). Такива билети са тези, за които е платена пълната цена (full fare). Тези билети струват много, но дават максимална защита на пътника, защото могат да се върнат за пълната цена, както и мога да се сменят датите без такси и т.н. Другото предимство е, че могат да се използват за пътуване на друга а/к, ако а/к-издател джироса билета. Какво значи това? Ако летите напримет София Лондон с British и имате full fare хартиен билет, но се оказва, че полета от Лондон не е дошъл заради мъгла на Хийтроу, вие имате право да отидете при Бритиш и да искате да ви джиросат (заверят) билета за пътуване с ФБ до Лондон. Бритиш слагат един печат на гърба на билета (джирото), и с този билет отивате при ФБ, които ще ви вземат билета издаден и джиросан от БА и чрез ИАТА ще си получат парите за превоза. Разбира се, те могат и да ви откажат, ако тяхния полет е пълен, например, или просто не приемат билети на БА. Знам, преди време, че БА не приемаше на Балкан или ФБ билетите. Всичко това става, защото има канал за уреждане на хартиени билети, но ако са електронни това не може да стане, което значи, че с електронния си билет, трябва да отидете при а/к и да си поискате хартиен, за което ще ви таксуват. Друго предимство на хартиените билети е, че имате доказателство че имате потвърдено място за полет. Има случаи, когато дадена потвърдена резервация се губи в резервационна система, при което могат да ви кажат, че нямате резервация и да ви откажат превоз. С хартиен билет не могат да ви откажат, дори да ви няма в системата, но с електронен няма как да докажете,че имате резервация.

Що се касае за СИТА, не съм убеден, че това има връзка с електронните билети. СИТА се занимава с достъп до резервационните системи на съответните компании. Какво значи това? Например, за полетите Варна-Лондон на Бритиш, те трябва да се свържат с резервационната си система от Варна, като системата очевидно не е във Варна. Като се използва СИТА, един компютър от Летище Варна може да се свърже с резервационната система на Бритиш. СИТА има една програма, която се казва CUTE – Common Use Terminal Equipment, което значи, че същия компютър може да се използва и от Austrian, и от Malev, и от всяка друга а/к, която си е осигурила достъп до системата си чрез СИТА. СИТА е базирана в Женева, мисля, и те се хвалят, че са измислили първата пакетно-превключваща глобална мрежа, каквато е Интернет. Мрежата на СИТА е концептуално аналогична на Интернет, но се използва само от авиолинии, които трябва да са членове на СИТА. Преди време се вдигна голям скандал, че Зееви беше продал акциите на Балкан в СИТА. Очевидно, повечето международни летища трябва да са част от тази мрежа за да могат да обслужват полети на всякакви компании. В тази връзка, СИТА има връзка дотолкова към електронен билет, колкото и до хартиен билет.

Както сами се досещате има няколко различни системи/мрежи в авиацията, всяка с отделните си функции. So малко ги е посмесил. СИТА осигурява връзката между отделни елементи (сървър и клиент например) между отделните членове на една резервационна система. Всяка а/к очевидно си има такава, която може да е свързана с една или повече дистрибуторски системи (мрежи) като Sabre или Амадеус, които, мисля, също могат да бъдат и резервационни системи. Sabre например е собственост на American Airlines.

Примерът с анулирания сегмент е верен дотолкова, че ако пътник не се яви на даден сегмент, останалите сегменти от билета автоматично се анулират, тъй като е един билет и се води за едно пътуване. Но това анулиране става от самата резервационна система, а не от СИТА. СИТА просто свързва двата края на резервационната система. Не съм запознат с архитектурата на СИТА, но съвсем нормално е да имат няколко центъра, един от които да е в Атланта.

Също така, има голямо разнообразие на резервационни системи, като някои датират от края на 60-те, например широко известната SHARES – Shared Host Airline Reservation System, което както сами се досещате значи, че една система се използва от много а/к, като например Върджин, Continental, US Airways и други. Тази система е много смешна и прилича на ДОС, за да се чекира пътник командата е „6-„ последван от номер на полета и разни други неща.

Малко дългичко излезе, но се надявам ,че не съм ви отегчил или объркал.
Аватар
VS11
супер спотър
 
Мнения: 726
Регистриран на: 02 Юли 2004 06:27
Местоположение: Varna, BG/Boston, MA, USA


Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 8 госта

cron