Ами реших да отделя известно време на research по отношение на машините на БАК. Въобще не е лесно да ви кажа под секрет. Дори и ръководния персонал на авиокомпанията в България не е въобще наясно.
Според мен флотата на БАК се състои от:
LZ-LDA 49572/1468 1989 ex-Swiss HB-INZ operating for Kish Air
LZ-LDC 49217/1268 1986 ex Alitalia I-DAVC operating for Bulgarian Air Charter
LZ-LDD 49218/1274 1986 ex Alitalia I-DAVD operating for Kish Air ???
LZ-LDF 49219/1310 1986 ex Alitalia I-DAVF operating for Bulgarian Air Charter
LZ-LDG 53149/1817 1991 ex-TC-FLN Fly Air, ex-Air Adriatic 9A-CBE, ex-Swiss/Crossair HB-IUG, operating for Bulgarian Air Charter
LZ-LDR 49277/1181 1985 ex Balair/Swissair/Cross Air Nordic Airlink HB-INR, operating for Kish Air
LZ-LDK 49432/1378 1987 ex Alitalia I-DAVK, operating for Bulgarian Air Charter
LZ-LDV 49569/1405 1987 ex Balair/Cross Air HB-INW, Spain Air EC-HVC, operating for Mahan Air
LZ-LDX 49844/1579 1989 ex Crossair HB-ISX, operating for Kish Air
LZ-LDY 49213/1243 1985 ex Alitalia I-DAWY, operating for Bulgarian Air Charter
LZ-LDZ 49930/1720 1990 ex Swiss, Crossair HB-ISZ, operating for Mahan Air
с едно голямо НО за LZ-LDD, който подозирам, че е предаден на Itali Airways. Има твърдения, че е с Kish Air (wet-leased from BUC) - seen at KIH 23feb06, но просто знам че в Иран не ги харесват и не искат бивши машини на Ал Италия. Със сигурност LZ-LDD, с която БАК оперираха миналото лято бе стара машина на Ал Италия.
Масови заблуди в Интернет:
БАК няма самолет LZ-LDL 49433/1428 1988 ex Alitalia I-DAVL, за която се мисли че е, е забелзвана да си оперира за Alitalia със същата регистрация
LZ-LDR не е 49550/1584 1989 ex Alitalia I-DAVR, а е 49277/1181 1985 ex Balair/Swissair/Cross Air Nordic Airlink HB-INR.
Друго което ми прави впечатление, че единствената машина, която остана с Alitalia цветна схема е LZ-LDY, което ме навежда на мисълта, че тя си е такава просто защото е на оперативн лизинг и ще я връщат (както според мен направиха с LZ-LDD). LZ-LDY e най-старата машина, обаче според мен е най просторната, може да е просто субективно, летял съм с доста машини на БАК, тази ми е най широка (всички са с 164Y).
Та така, важното е че огромната част от машините са си тяхни, а още по важното е, че летят. Не знам коя политика е по правилна дали тази на Ер Виа да вземат 3 чисто нови машини на оперативен лизинг или тази на БАК да купят 10 позастарели машини (въпреки, че ако питате мен ако трябва да е старо, Макдоналд Дъглас е най добрата алтернатива), но от моя гледна точка на туроператор, ще ви кажа, че клиентите никога не питат на колко години е самолета, а в колко часа и на кой ден ще летим.