Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Бихте ли се возили на дрон? (Самолет без пилот)

Да, аз ще съм сред първите, които биха пробвали новата технология.
6
12%
Да, но след 5 или 10 годишно безаварийно летене на карго дронове от същия клас.
26
53%
Не, никога не бих се качил на самолет управляван от компютър!
17
35%
 
Общо гласове : 49

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот Topfly » 24 Окт 2014 22:46

Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2216
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот akair » 25 Окт 2014 04:45

За да се даде отговор как дадена социална или етническа група хора се справя с някаква поставена задача, се прави научно изследване. Всеки отговор без подробно изследване би бил някакво вяло предположение. А как се строят UI, с които да могат да работят различни култури пише в публикацията на Aaron Marcus, озаглавена "Cross-cultural user-interface design for work, home, play, and on the way" (SIGGRAPH AISA 2010) - там ги има всички подробности.
Aко един сензор може да се постави на единствено място и бъде засегнат, това ще се случи независимо кой управлява. С други думи, пилотът също ще остане без показанията. Какво прави пилотът в такива случаи?
Точното конструкторско решение за всеки проблем (в стил "това ще го сложим на носа" или "това ще седи на 5см от края на крилото, от горната страна") е специфично за всеки дизайн. Няма как да бъде дадено и да важи за общия случай. За общия случай има алгоритми, принципи и стратегии. И в колите по принцип теглото се разпределя между осите в някакво съотношение, но какво е съотношението зависи от модел до модел. :D Ангажирането с точни числа, които да са общовалидни е несериозно.
Историята с братята Райт показва, че скептици винаги ще има. Но понякога външните за индустрията специалисти виждат това, което за специалистите в индустрията е невидимо и немислимо. Братята Райт са произвеждали велосипеди. Въпросният двигател за техния самолет е тяхна лична разработка. :D
А може би в статията на Washington Post има някакви детайли за това, което в българския сайт са превели като "технически причини"... Дали това "технически причини" е превод? И дали има вероятност да е неточен? Тази статия дали се намира в Интернет? Там пише ли нещо повече за начина на работа на тези дрони и доколко те са автономни? Статията съдържа ли повече информация за някои от случаите на паднали UAV и конкретните причини за падането?
Аватар
akair
супер спотър
 
Мнения: 1204
Регистриран на: 16 Авг 2009 18:50

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот Topfly » 25 Окт 2014 12:15

Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2216
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот tupolev144 » 25 Окт 2014 13:59

Аватар
tupolev144
супер спотър
 
Мнения: 1559
Регистриран на: 11 Юни 2011 12:35

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот tupolev144 » 25 Окт 2014 15:07

Аватар
tupolev144
супер спотър
 
Мнения: 1559
Регистриран на: 11 Юни 2011 12:35

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот BG900205 » 25 Окт 2014 15:26

Днешните пилоти поради техническите подобрения имат различни задачи по време на пилотиране от колкото е било през 1960 примерно. Доближават се по скоро до оператори и наблюдатели на машината от колкото на пилоти. Дали може без тях, предполагам да, но не е дошъл момента да бъдат заменени от наземни оператори. Все още си имаме оператори в кабината, а не на земята.
BG900205
спотър
 
Мнения: 62
Регистриран на: 07 Фев 2014 14:20

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот Topfly » 25 Окт 2014 16:05

Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2216
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот tupolev144 » 25 Окт 2014 16:44

Аватар
tupolev144
супер спотър
 
Мнения: 1559
Регистриран на: 11 Юни 2011 12:35

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот akair » 25 Окт 2014 17:29

Разликата е, че "Cross-cultural user-interface design for work, home, play, and on the way" дава отговорите как да се построят UI така, че с тях могат да работят 99% от хората независимо от културата, към която принадлежат, а не 1-2% от хората.
"Осакатен" е автопилотът на сегашните самолети, защото загубата на един сензор води до изключване на автопилота по дизайн. Алгоритмите, за които стана дума по-рано, създават възможността системата да продължи да функционира и да взема релевантни решения, толерирайки загуба на известен брой и известен тип сензори. Алгоритмите, използвани в сегашните самолети, съдържат предварително зададени краен брой ситуации, в които автопилотът знае как да реагира. Загубата на един сензор създава невъзможност на автопилота да установи в коя ситуация се намира в момента, за да приложи предварително зададените му действия. Затова той изключва. По-горе дискутираните алгоритми не съдържат предварително зададени краен брой ситуации. Алгоритмите съдържат набор от действия и набор от сензори. Показанията на сензорите образуват контекст. Алгоритъмът оценява контекста и преценява кои действия от набора от действия са релевантни в случая.
Пилотът е по-успешен в извънредни ситуации в момента. Въпросът е защо?
Много хубава статия във Washington Post!
Всички "mechanical breakdowns" са технически повреди, но не всички технически повреди са "mechanical breakdowns". :D Статията разкрива интересни подробности:
“All I saw were tents, and I was afraid that I had killed someone,” Air Force Maj. Richard Wageman told investigators after an accident in November 2008, when he lost control of a Predator that plowed into a U.S. base in Afghanistan. “I felt numb, and I am certain that a few cuss words came out of my mouth.” Investigators were unable to pinpoint a definitive cause for the accident but said wind and an aggressive turn by the pilot were factors. - "дронът" всъщност е управляван от човек.
The documents describe a multitude of costly mistakes by remote-control pilots. A $3.8 million Predator carrying a Hellfire missile cratered near Kandahar in January 2010 because the pilot did not realize she had been flying the aircraft upside-down. Later that year, another armed Predator crashed nearby after the pilot did not notice he had squeezed the wrong red button on his joystick, putting the plane into a spin. - отново човешки грешки
A limited ability to detect and avoid trouble. поради Most remotely controlled planes are not equipped with radar or anti-collision systems designed to prevent midair disasters. - те и самолетите, в които има пилоти, в началото не са имали радари и системи за предотвратяване на катастрофи във въздуха, но нещо е наложило такива започнат да се ползват. :D
Pilot error. Despite popular perceptions, flying a drone is much trickier than playing a video game. The Air Force licenses its drone pilots and trains them constantly, but mistakes are still common, particularly during landings. In four cases over a three-year period, Air Force pilots committed errors so egregious that they were investigated for suspected dereliction of duty. - не мисля, че има нужда от коментар
Persistent mechanical defects. Some common drone models were designed without backup safety features and rushed to war without the benefit of years of testing. Many accidents were triggered by basic electrical malfunctions; others were caused by bad weather. Military personnel blamed some mishaps on inexplicable problems. The crews of two doomed Predators that crashed in 2008 and 2009 told investigators that their respective planes had been “possessed” and plagued by “demons.” - липса на 2-но подсигуряване, липса на достатъчно тестове и най-интересното - наличие на екипаж...
“It was more of a mind-set that you were going to get shot down or have other losses, so you don’t want to put all this money into a redundant system,” Pace said, referring to backup systems designed to kick in when a failure occurs. - ЛС без 2-но подсигуряване
Pent-up demand to buy and fly remotely controlled aircraft is enormous. - отново става дума за ЛС, управлявани от хора
The original Predator was designed without redundant systems common to larger, manned aircraft. It bore only one engine, one alternator, one propeller. If any of those parts failed, the plane would come down. - отново липса на 2-но подсигуряване
Статията е наистина интересна! 400-те паднали дрона са пратени да изпълняват мисии без необходимото предварително тестване, управлявани са от хора от разстояние и са построени без да е спазен поне един от 2-та основни принципа за подобен тип системи - 2-но подсигуряване. Цяло чудо (или висока надеждност на техниката) е, че са паднали само 400 от 10000. :D

Ако една кола или камион просто спре, намирайки се в средната лента на магистралата, последиците могат да бъдат доста сериозни. Защото дори в това превозно средство да няма хора, това не означава, че в останалите, които се движат зад него, също няма.
Аватар
akair
супер спотър
 
Мнения: 1204
Регистриран на: 16 Авг 2009 18:50

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот tupolev144 » 25 Окт 2014 18:56

Аватар
tupolev144
супер спотър
 
Мнения: 1559
Регистриран на: 11 Юни 2011 12:35

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот akair » 25 Окт 2014 19:57

Неслучайно трудът на Aaron Marcus (и останалите учени от тази област) е толкова цитиран - защото той обяснява как да бъдат построени UI така, че с тях да се оправят дори тези, които не са виждали компютър в живота си и които не могат да се подписват. Затова HCI е наука и е дял на друга наука. Ако хората, заети с HCI, просто произвеждаха UI, щяха да са инженери, а не учени. Разликата е, че учените дефинират принципите, а инж. ги прилагат. :D
А как се оправя пилотът без данни как са отклонени кормилата на опашните плоскости и без данните за налягането на хидравличната течност, задвижваща бустерите?
Свързването на отдалечени компютри също е започнало като проект за военни цели. А днес го ползваме всички :D Идеята за визуализиране на данни на стъклото (на шлема/каската/самолета) и тя е започнала като проект за военни цели. А днес намира приложение за цивилни цели - напр. в автомобилостроенето. Първоначалната цел е била автономните превозни средства да се ползва в сфери като космонавтика и военно дело. Днес прототипи на автономни превозни средства се движат по улиците на Калифорния. :D И идеята намира съмишленици сред най-големите световни компании като Ауди и Мерцедес.

По-рано стана дума за непредвидимите ситуации, най-вече в зоната на летищата. На пътното платно непредвидимите ситуации също не е невъзможно да се случат - от изскачане на дете, което си гони топката, през велосипедисти и неправилно пресичащи пешеходци, велосипедисти и/или автомобили, които променят посоката си на движение без предварителна индикация, ремонтни работи и/или дупки на пътното платно, неправилно спрели автомобили, неправилно паркирани автомобили, липса на маркировка, локви, хлъзгава повърхност - лед, павета, поява на автомобил със специален режим на движение,... :D
Аватар
akair
супер спотър
 
Мнения: 1204
Регистриран на: 16 Авг 2009 18:50

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот tupolev144 » 25 Окт 2014 21:03

"Неслучайно трудът на Aaron Marcus (и останалите учени от тази област) е толкова цитиран - защото той обяснява как да бъдат построени UI така, че с тях да се оправят дори тези, които не са виждали компютър в живота си и които не могат да се подписват. Затова HCI е наука и е дял на друга наука. Ако хората, заети с HCI, просто произвеждаха UI, щяха да са инженери, а не учени. Разликата е, че учените дефинират принципите, а инж. ги прилагат. "
И какво обяснява трудът на "Aaron Marcus (и останалите учени от тази област)" по този въпрос за хората които не могат да се подписват и не са виждали комютър през живота си??? Обясни моля те, много ще ми е интересно или посочи точката от "труда" в която го описва! :D

"А как се оправя пилотът без данни как са отклонени кормилата на опашните плоскости и без данните за налягането на хидравличната течност, задвижваща бустерите?"

Ами вероятността пилотът да се оправя е по-голяма, защото не са му засегнати "неврони", а на компютъра са след настъпилата аварийна ситуация и можеш подробно пак да си го прочетеш в по-горния пост! :wink:

"Свързването на отдалечени компютри също е започнало като проект за военни цели. А днес го ползваме всички :D Идеята за визуализиране на данни на стъклото (на шлема/каската/самолета) и тя е започнала като проект за военни цели. А днес намира приложение за цивилни цели - напр. в автомобилостроенето. Първоначалната цел е била автономните превозни средства да се ползва в сфери като космонавтика и военно дело. Днес прототипи на автономни превозни средства се движат по улиците на Калифорния. И идеята намира съмишленици сред най-големите световни компании като Ауди и Мерцедес."
Кой го отрича това? Дроновете със сигурност все по-масово ще намират своето приложение в превоз на пратки и товари за цивилни цели. За хора ти обясних на дълго и на широко, защо няма да стане. Защото превозните средства които споменаваш, или се движат по замя и в случай на отказ на техниката ще спрат, или не превозват хора! :wink:

"По-рано стана дума за непредвидимите ситуации, най-вече в зоната на летищата. На пътното платно непредвидимите ситуации също не е невъзможно да се случат - от изскачане на дете, което си гони топката, през велосипедисти и неправилно пресичащи пешеходци, велосипедисти и/или автомобили, които променят посоката си на движение без предварителна индикация, ремонтни работи и/или дупки на пътното платно, неправилно спрели автомобили, неправилно паркирани автомобили, липса на маркировка, локви, хлъзгава повърхност - лед, павета, поява на автомобил със специален режим на движение,... :D"
А това кой го оспорва и къде? Ти прочете ли внимателно каква беше причината за поста, че едва ли не за самолетите няма непредвидени ситуации, по време на предвижването им от пункт А, до пункт Б и че едва ли не "компютризирането" им е доста по-елементарно от това на автомобилите, например? :D
Аватар
tupolev144
супер спотър
 
Мнения: 1559
Регистриран на: 11 Юни 2011 12:35

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот akair » 25 Окт 2014 23:56

Какво - обяснява как да се построят UI, които да се ползват от всевъзможни културни групи. Къде - в целия труд, но детайлно темата е засегната в "Culture Models: Best of Breed Dimensions", "Applying Cultural Models to UI Design", "Cross
-Cultural UI Testing Case Study", "Mobile UI Design and Culture" и "Web 2.0 UI Design and Culture". Приложението съдържа връзки към още материали по темата. Как - пише в труда.

Как се появи имплицитното съждение, че отказа на един или няколко засегнати сензора води до неспособност на системата да взема релевантни решения? Това противоречи на начина на работа на споменатите по-горе AI алгоритми. :D И по-интересното - защо едни и същи сензори са от съществено значение за компютърната система, а не е задължително да са от съществено значение за човека?

Неслучайно по-назад в темата пише, че дефиницията на една наука е "abstraction + automation". Както стана ясно, управлението на превозно средство и на летателно средство има доста сходства - безопасното предвижване от точка А до точка Б, справянето с непредвидени ситуации, вземането на адекватни решения. Сходствата и дефиницията на науката означават, че ако една задача може да бъде решена за едното средство, ще бъде решима и за другото, без от това да пострада безопасността.
А дали UAVs ще доминират полетите, превозващи хора, предстои да разберем. Технологията е налична. Ред е на индустрията. :D
Аватар
akair
супер спотър
 
Мнения: 1204
Регистриран на: 16 Авг 2009 18:50

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот tupolev144 » 26 Окт 2014 08:02

"Какво - обяснява как да се построят UI, които да се ползват от всевъзможни културни групи. Къде - в целия труд, но детайлно темата е засегната в "Culture Models: Best of Breed Dimensions", "Applying Cultural Models to UI Design", "Cross
-Cultural UI Testing Case Study", "Mobile UI Design and Culture" и "Web 2.0 UI Design and Culture". Приложението съдържа връзки към още материали по темата. Как - пише в труда."

Ааа ясно. Така си и знаех. :lol:

Как се появи имплицитното съждение, че отказа на един или няколко засегнати сензора води до неспособност на системата да взема релевантни решения? Това противоречи на начина на работа на споменатите по-горе AI алгоритми. :D И по-интересното - защо едни и същи сензори са от съществено значение за компютърната система, а не е задължително да са от съществено значение за човека?
Обяснявам още веднъж опростено и нагледно като за първолаци:
Споменах по-горе, че когато една система е подложена на интервенция в следствие на аварийна ситуация, (пожар, теч, разхерметизация или ако щеш и от механични повреди предизвикани от удар с твърдо тяло и т.н.) , се засягат "сетивните органи" на Изкуствения интелект и той престава да работи адекватно, защото са му разкъсани "нервни връзки" и колкото поражението е по-голямо, толкова повече "неврони" прекъсват. В системата човек-техника, "сетивните органи" са дублирани: Изкуствени, каквито в случая са датчиците и естествени, на самия човек, т.е. поради ненакърнената връзка "естествени сетивни органи" и мозък на човека, тази отделна дублираща система е адекватна и въпреки загубата на част от "изкуствените сетивни органи" със сигурност в такава една ситуация ще взима по-адекватни решения. И пиша за 10-ти път!!! Когато системата "изкуствени сетивни органи - изкуствен интелект" стане неадекватна, вероятността за неадекватни команди нараства неимуверно. Когато не е оправдано дублирането и с човешки фактор (който в случая поради ненакърнената си система "естествени сетивни органи - човешки мозък" би взел доста по-адекватни решения), това превозно средство няма шанс да продължи да функционира и то ако е на земята спира, а ако е във въздуха - пада. Точно поради тази причина, когато нямаме дублиращият човешки фактор, който поне да направи опит да компенсира в случая неадекватната система "изкуствени сетивни органи - изкуствен интелект", дронът пада и се нарежда в статистиката на "Washington post" . :wink:

"Неслучайно по-назад в темата пише, че дефиницията на една наука е "abstraction + automation". Както стана ясно, управлението на превозно средство и на летателно средство има доста сходства - безопасното предвижване от точка А до точка Б, справянето с непредвидени ситуации, вземането на адекватни решения. Сходствата и дефиницията на науката означават, че ако една задача може да бъде решена за едното средство, ще бъде решима и за другото, без от това да пострада безопасността."
Точно затова написах поста, който можеш да прочетеш по-горе, а ако не ти се чете отново, можеш коствено да си отговориш дали е възможно опростенчески да сравняваш "кокошка с кон" като се замислиш върху факта, колко от жителите на планетата имат заложени способности да станат шофьори и колко от тях, биха имали уменията да станат пилоти? Като говориш за сходства, трябва да отчетеш факта в разликата между двата вида превозни средства, че едното при сериозна аварийна ситуация спира, а другото - пада. :wink:
"А дали UAVs ще доминират полетите, превозващи хора, предстои да разберем. Технологията е налична. Ред е на индустрията." :D
Индустрията и сега има готовност да произвежда дронове и те в бъдеще ще се усъвършенстват, но няма как да печелиш от пътнически дрон, защото просто няма да се намерят достатъчно желаещи да го използват. И ти написах не веднъж, защо!!! :wink: :D
Аватар
tupolev144
супер спотър
 
Мнения: 1559
Регистриран на: 11 Юни 2011 12:35

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот akair » 26 Окт 2014 09:18

Кои са и колко са човешките сетива? Или по-точно - кои са и колко са "естествени сетивни органи" на човека? Колко и кои от тях той ползва при пилотирането на самолет? Какви са приликите и разликите в начина на работа на дискутираните алгоритми и на човешкия мозък? :D
Статията в Пост е доста ясна - дроните, цитирани в нея, са управлявани от хора и при конструирането им целенасочено са погазени основни принципи при конструирането на такъв тип ЛС - целта е била предварително тестване и минимизиране на цената. :D
Абстракцията за целите на компютърната наука на управлението на автомобил и самолет е една и съща. По-просто казано, компютрите са еквивалент на онези жители на планетата, които могат да станат и шофьори, и пилоти. :D
Дали ще се намерят желаещи, ще видим. Анкетата показва друго, но тя надали е представителна, защото звучи нелогично фенове на авиацията да имат страх от летене. Също не е представителна, защото не покрива 2 доста заинтересовани среди - правителствата, които нямат желание да инвестират в допълнителна инфраструктура и авиокомпаниите, които имат желание да имат минимални оперативни разходи и максимална печалба, и този модел да е стабилен във времето. :D
Аватар
akair
супер спотър
 
Мнения: 1204
Регистриран на: 16 Авг 2009 18:50

ПредишнаСледваща

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 10 госта

cron