http://dnevnik.bg/show/?storyid=189844
София може да има ново летище най-рано в началото на 2007 г., ако строителите му спазят най-последно договорените пускови срокове. Но измъчената история на строителството му показва, че то ще бъде кърпено и поправяно многократно, преди да бъде открито. Преди седмица се срути окаченият таван на новия терминал, а малко преди това бяха открити дефекти по асфалта на пътеката за рулиране, която обслужва два от ръкавите. Възстановяването на тавана ще отнеме поне два месеца. До август австрийската компания "Щрабаг" трябва да завърши строителството на терминала и пътеките за рулиране на самолетите до него. Новата писта, която строи кувейтската компания "Ал Харафи груп", трябваше да е готова до края на февруари, но този срок заради наводненията и студа ще бъде отложен за ноември. В същото време се оказва, че няма да има и нов път, защото строителството на отсечката от 1.3 км от бул. "Брюксел" до терминала е блокирано от съдебни спорове на собственици на терени. Затова ул. "Мими Балканска", която минава край новата сграда на ДП "Ръководство на въздушното движение", ще бъде разширена. За проекта се предвидени в бюджета на транспортното министерство около 700 хил. лв.
В четвъртък транспортният министър Петър Мутафчиев ще се срещне с представители на "Щрабаг" по натрупалите се летищни неволи. Той ще иска от инженера - надзорник на проекта, холандската компания НАКО, информация как са одобрени детайлите за монтирането на тавана, който, не дай Боже, можеше да падне и върху хора. До момента в министерството нямат информация от компаниите за инцидента. Те отказват да коментират случая, но от вчера специалисти от Университета за архитектура, строителство и градоустройство са започнали експертиза на причините.
Преди две години бяха открити дефекти върху асфалта на пътеките за рулиране, които са на площ от 1200 кв.м. Експертизите на строителя, инженера и транспортното министерство продължиха почти година, но настилката не беше възстановена. Като причина за дефектите беше посочена формулата, по която е направена. "Щрабаг" обаче отказва да подмени настилката, като се позовава на изпитания от лаборатория, които показват, че тя е годна. Транспортното министерство настоява дефектите отпреди две години, както и новопоявилите се да бъдат изцяло отстранени. Според НАКО отстраняването на старите дефекти трябва да стане за сметка на изпълнителя. Предстои австрийската компания да подмени още 40 хил. кв.м от асфалта на пистата.
"Щрабаг" и министерството - в петгодишна битка
Преди три години австрийската компания откри, че предложената в проекта конструкция на сградата не е подходяща за терена и поиска промяна, което доведе до забавяне на строителството и неговото оскъпяване с 4.8 млн. евро. Преди седмица транспортният министър Петър Мутафчиев съобщи, че "Щрабаг" иска увеличаване на цената с 15 млн. евро и ново удължаване на сроковете. Аргументите са, че са поскъпнали желязото и стоманата, но до момента няма становище на надзорниците от НАКО по искането. Според договора цените на всички материали са твърди. В същото време транспортното министерство вече начислява неустойка за забавянето, която е 0.1% от стойността на договора. В спора между двете страни се намеси и делегацията на Европейската комисия в София. Неофициално се твърди, че тя е изпратила писмо до ведомството, в което го укорява за нападките, отправени към австрийската компания с доказан опит в строителството. От министерството нито потвърждават, нито отричат наличието на такова писмо.
Спори се кога терминалът да бъде открит
Още през декември "Щрабаг" е поискала да й бъде издаден сертификат за завършването му, а работите да продължат още три-четири месеца. До момента незавършеното строителство е за около 5 млн. евро. От летището се опасяват, че доставеното оборудване в сградата на терминала може да бъде разграбено. Транспортното министерство не отрича, че е обсъждало варианта за пускането на терминала заедно с четириетажния паркинг, но се отказва след появилите се дефекти. Гаранционният срок на терминала е една година и при поява на доказани дефекти строителят няма да получи гаранцията си. В същото време безспорно е желанието на министерството, строителя и ЕК за пускането на новото летище. Неофициално се твърди, че еврокомисарят по регионална политика Данута Хюбнер била готова да дойде през май тази година, за да открие първия проект, финансиран от ИСПА.
Сегашното летище се задъхва
Прогнозите на ръководството са, че през тази година през него ще преминат около 2.1 млн. пътници. Основният приток ще е от евтините превозвачи като "Уиз ер" и "Скай Юръп", които вече летят до София. След като България се присъедини към споразумението за общоевропейско въздушно пространство, се очаква ново нарастване на трафика. Вече сме достигнали критичния капацитет и искаме час по-скоро да се пусне новият терминал, каза директорът по летищното обслужване Владимир Щърбанов. Той посочи, че авиокомпаниите имат изисквания бизнес пътниците да се обслужват на отделно чекинг гише и при опашки да се откриват нови. Бъдещият терминал ще има 34 гишета вместо сегашните 16.