http://www.dnevnik.bg/evropa/show/Defau ... 18&rubrid=
Европейският авиостроител "Ербъс" (Airbus) даде зелена светлина за производството на новия си трансконтинентален самолет А350 и без държавни субсидии, но демонстрира, че няма да се предаде в спора си със САЩ. В петък бордът на директорите на концерна майка - европейския авиокосмически гигант ЕАДС (EADS), одобри програмата за лайнера дори и без обещаните от няколко европейски правителства помощи.
"А350 обещава добър бизнес", заявиха след заседанието на директорите в Амстердам двамата изпълнителни директори на ЕАДС Томас Ендерс и Ноел Форже. Според официалното прессъобщение след старта на програмата "Ербъс" вече може да приема конкретни поръчки от авиокомпаниите. До края на 2005 г. се очакват около 200 заявки за новия самолет, а в момента има 140 твърди обещания от авиопревозвачи.
В хода на подготовката на програмата "Ербъс" поиска от правителствата на Германия, Франция, Испания и Великобритания възстановяване на разходите за развитие. Принципно властите показаха съпричастност, но въпросът влезе в оживения спор между ЕС и САЩ за държавните субсидии за гражданското самолетостроене. Брюксел се съгласи да преразгледа политиката си на финансово подпомагане, но само ако и Вашингтон прекъсне субсидирането си на "Боинг" (Boeing) и новата му серия 787 ("Дриймлайнър").
Миналата седмица ЕАДС и "Ербъс" оповестиха, че през 2006 г. няма да искат от правителствата изплащане на помощите, за да може по-лесно да се стигне до решение в търговския спор със САЩ.
Европейският концерн обаче не се отказва от твърдата си позиция и поиска насрещни отстъпки и от американска страна. "Очаквам, че нашето послание ще бъде добре разбрано", наблегна в интервю за германския в. "Ханделсблат" от петък Ноел Форже. "Точно както нас и "Боинг" иска да се постигне решение по пътя на преговорите, а не в спор пред СТО", изтъкна Форже, като уточни, че лесно могат да се видят начините, с които бива подпомаган американският конкурент: данъчни привилегии, външнотърговска подкрепа, дори субсидии от Япония.
Но засега не се очертава толкова лесно споразумение. Дори и "Ербъс" на първо време да се откаже от държавните помощи за А350, очевидно е, че ЕС не е готов да ги спре, каза говорител на представителя на САЩ в СТО Роб Портмън. Заради това Вашингтон щял да продължи да държи на жалбата си пред организацията.
По официални данни разходите по проекта А350 възлизат на 4.35 млрд. евро, от които държавните субсидии са 1.4 млрд. евро. Пред "Ханделсблат" Форже посочи, че "Ербъс" може да развие самолета и без тези пари. Браншови експерти интерпретираха отказа на ЕАДС от помощите като тактическа маневра, особено предвид желанието на концерна да влезе в силно печелившия бизнес с военни поръчки в САЩ. Концернът е заинтересуван от "добра публичност", анализира в доклад германската банка Хипоферайнсбанк. Само преди месец ЕАДС и американският военнопромишлен гигант "Нортроп Груман" (Northrop Grumman) разкриха, че ще участват заедно в конкурса за доставка на нов самолет-цистерна за американските ВВС. Сделка като тази, която може да донесе до 100 млрд. долара за период от 30 години, засенчва всичките държавни помощи, в които взаимно се обвиняват ЕАДС и "Боинг".