Страница 1 от 2

Самолетното гориво на българските летища

МнениеПубликувано на: 29 Юли 2011 16:36
от fonque
Каквото и да пишат по сайтове и новини, проблем с авиационното гориво в България очевидно ще има, ако нещо не се промени рязко и веднага.
Летния сезон е в разгара си - летят чартъри и редовни линии и консумират авиационно гориво с прилична скорост.

Не претендирам за познаване на дистрибуционните механизми на JET A1, но звучи наивно да се смята, че от съседна държава може да се пренасочи такова количество, необходимо за нормално опериране. Да не говорим, че инфраструктурата за зареждане е основно на Лукойл (камиони-цистерни и т.н.)

Знам със сигурност, че вече поне в някои бг авиокомпании има сформирани кризисни щабове за предприемане на мерки.

Ако нещата останат на този курс, летния туристически сезон съвсем скоро вероятно ще се удари в стената, с всички произтичащи от това последици за българската икономика. Само вижте броя на самолетодвиженията на Варна и Бургас.

Re: Самолетното гориво на българските летища

МнениеПубликувано на: 29 Юли 2011 16:58
от RGG

Re: Самолетното гориво на българските летища

МнениеПубликувано на: 29 Юли 2011 17:26
от element
По новините казаха че повечето авиокомпании които летят до България зареждат самолетите си преди излитане догоре и не им се налага да зареждат тука затова за срив и недостиг не ми се вярва да се стигне.Само не ми е ясно как примерно А320 от Лондон може да стигне с горивото от Лондон до София и да се върне.Ще видим какво ще стане но ситуацията не трябва да се подценява.

Re: Самолетното гориво на българските летища

МнениеПубликувано на: 29 Юли 2011 17:27
от fonque
Дано да е така, но примерно един полет на S7 от Москва с А320 няма да може да зареди и излети от там с гориво и за обратния полет. Това мисля, че важи и за останалите полети от/до Русия с подобни самолети (А310, 747 на Трансаеро вярвам, че ще може да танкира).
Същото се отнася и цялостно за полети над 3 часа, където според мен ще има проблем - Англия, Германия, Скандинавските страни.
Само операторите с машини от ранга на 757 и нагоре си мисля, че могат да се справят със задачата.

В крайна сметка максималното излетно тегло на самолета, когато е фрашкан с туристи и багажа им е лимитирано.

Българските авиокомпании от своя страна, дори и да танкират, цената на горивото извън базовите им летища надвишава планираните разходи...

Поправете ме ако греша.

Re: Самолетното гориво на българските летища

МнениеПубликувано на: 29 Юли 2011 18:06
от fonque
http://www.dnevnik.bg/morski/2011/07/29 ... ianeto_na/
Ами явно свършва горивото по морето, така че предстои да видим какво ще стане.

Re: Самолетното гориво на българските летища

МнениеПубликувано на: 29 Юли 2011 19:02
от sash

Re: Самолетното гориво на българските летища

МнениеПубликувано на: 29 Юли 2011 19:26
от randi

Re: Самолетното гориво на българските летища

МнениеПубликувано на: 29 Юли 2011 20:21
от JetSet

Re: Самолетното гориво на българските летища

МнениеПубликувано на: 29 Юли 2011 20:56
от RGG
До съфорумеца sash - посоката на разсъждаване е правилна, но няма опасност 747 да кацне претоварен на LAW. Кацайки в България той ще има поне 60-70 тона свободен горивен капацитет.

За другото ще поживеем и разберем......

Re: Самолетното гориво на българските летища

МнениеПубликувано на: 29 Юли 2011 20:59
от ATCO
аз мога само да добавя, че в Бургас има НОТАМ за намалено количество запасно гориво, каквото и да значи това... :roll:
а днес сутринта се е отказал един Ан124 да каза, и то точно заради горивото май... :roll:
според мен обаче няма да има нарушения на полетите...

Re: Самолетното гориво на българските летища

МнениеПубликувано на: 29 Юли 2011 21:37
от fonque
LBSF-A0782/11
A) LBBG BURGAS
B) 2011 JUL 28 15:45 C) 2011 AUG 01 21:00 EST
E) LACK OF FUEL JET A1 EXPECTED.

Re: Самолетното гориво на българските летища

МнениеПубликувано на: 29 Юли 2011 22:27
от element
Сега Бритиш ще пуснат някой 767 до София да може да танкира :axe:

Re: Самолетното гориво на българските летища

МнениеПубликувано на: 29 Юли 2011 22:59
от Toni
Несъмнено ще бъде интересно, но особено драматично няма да стане :)
В тази връзка искам да ви припомня една случка от изминалата зима, когато София и Пловдив отваряха и затваряха със скоростта на лампите в дискотека.
Аерофлот SU171 със A319 идва по разписание от Москва и още над северна България го информират за намаена видимост в София и от Подхода го питат колко време може да върти на холдинг. Отрговорът беше 4 часа и после отиваме на Букурещ. Т.е. самолетът е бил зареден за полет до София плюс резерви, като второ летище е Букурещ (на 300км) и освен това има за 4 часа холдинг.... Питам какъв е проблемът на Аерофлот да си летят SOF-SVO-SOF без да зареждат у нас.
Друг пример от зимата, когато имаше силни ветрове в София и Луфти със E195 не успяха да кацнат след 2, даже май бяха 3 опита....рашението им беше връщане в Мюнхен.

Давам тези примери само за да покажа, че това което ще се случва от другата седмица не е нищо ново или невиждано. Въпрос на правилни сметки, нищо повече. Тегаво ще бъде единствено за БАе-тата, но там положението и в едната посока понякога е на кантар...

Re: Самолетното гориво на българските летища

МнениеПубликувано на: 29 Юли 2011 23:06
от element

Re: Самолетното гориво на българските летища

МнениеПубликувано на: 29 Юли 2011 23:23
от slice
При средните типове (737, а320...) по-скоро ще е проблем това, което някой вече каза... ако са добре затоварени може да се стигне до невъзможност да се взима допълнително гориво заради MLW.

Иначе едни съвсем бакалски сметки за А320 от и до LHR/EGLL

trip - 2X 6500 кг = 13 000 кг (без да отчитам вятър, който малко или много ще се компенсира в двете посоки)
5% contingency - 650 кг
за рулиране - 2х ~300 kg = 600 kg
до запасно - (приемаме на 100 мили) - 1x 970 kg
за hold (много грубо) - 1200 kg
мин. остатък - 2000 кг

ОБЩО: 18420 kg.
A320 capacity: 24,210 L ~ 19368 kg

Откъм разход сме ОК, но това трябва да се комбинира със затоварването. Веднъж на тръгване за MTOW, втори път при кацане за MLW. Ако не е пълен самолета ще стане без проблем.

Сметките ми са много груби, но все пак са базирани на Flight Planning manual na A320.

При този сценарии ще стане забавно ако самолета изразходва в София горивото за hold или до запасно.... или съответно и двете, тъй като се разчита, че това гориво остава непокътнато и за двата полета. Добре, че ситуацията не се развива в мъгливия сезон.