Концесия на летищата Варна и Бургас

Концесия на летищата Варна и Бургас

Мнениеот Toni » 24 Мар 2004 23:38

Съвсем скоро ще бъдат гласувани на второ четене поправките в Закона за гражданското въздухоплаване и това ще означава стартиране на процедурите за отдаване на летищата.

Днес прочетох, че към Варна-Бургас проявяват интерес и италианците:

"Компанията SEA, която е оператор на миланското летище, и нейни партньори проявяват интерес към концесионирането на портовете в Бургас и Варна. "
dnevnik.bg

Със сигурност ще се намери и някой да вземе Пловдив с цел да се използва от НТА (Ниско Тарифни Авиокомпании)

Проблем остава Горна Оряховица. Много би ми се искало на това летище да му излезе късмета и да заработи.
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/CR9/DH8/E90/E95/F70/IL8/M82/S20/TU3/TU5/LZ-BTZ
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6457
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Мнениеот Toni » 25 Мар 2004 23:42

"Американ интернешънъл еърпорт", която оперира близо 50 летища в целия свят, проявява интерес към концесионирането на летищата във Варна и Бургас, съобщи още Николай Василев. Скоро американската компания е спечелила на търг концесията на летището в Ереван.
standartnews.com
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/CR9/DH8/E90/E95/F70/IL8/M82/S20/TU3/TU5/LZ-BTZ
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6457
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Мнениеот toni75 » 28 Мар 2004 21:45

Аз горещо се надявам летистата да попаднат в сериозни ръце, да се разрастнат, развият и т.н. А може би това ще изиграе роля и за "нормализиране" на нормативната база за въздушния транспорт в България, за навлизането на НТА и т.н.
toni75
най-спотър
 
Мнения: 496
Регистриран на: 18 Дек 2003 02:24
Местоположение: Щутгарт, Германия

Мнениеот toni75 » 03 Юни 2004 21:28



Концесии ще се дават само за целите летища, а не за части от тях, реши парламентът, който приема на второ четене промените в Закона за гражданското въздухоплаване.

Депутатите не приеха предложението на Петър Мутафчиев и Любомир Пантелеев от левицата да има възможност за предоставяне на концесия и на части от летищата. Вицепремиерът и министър на транспорта Николай Василев обясни, че в сравнение с американските и европейските българските летища са "микроскопични" и няма логика да се разделят на части. Именно тогава могат да ни обвинят, че защитаваме дребни интереси, добави Василев.

Според приетите текстове, министърът на транспорта ще предлага на правителството да предостави концесия върху гражданско летище за обществено ползване, ще провежда търгове и конкурси, ще сключва концесионни договори и ще контролира изпълнението на условията и задълженията по тях.
http://www.mediapool.bg/site/business/2 ... 04bu.shtml
toni75
най-спотър
 
Мнения: 496
Регистриран на: 18 Дек 2003 02:24
Местоположение: Щутгарт, Германия

Мнениеот Toni » 26 Юли 2004 14:51

Летищата във Варна и Бургас ще се дадат на един концесионер
26 юли 2004, mediapool.bg

Летищата във Варна и в Бургас ще се отдадат на концесия на един концесионер, съобщи вицепремиерът и министър на транспорта Николай Василев, цитиран от Дарик радио.

В Бургас, където в понеделник Василев се срещна с персонала на аерогарата, той успокои работещите там, че общият концесионер няма да толерира едното летище за сметка на другото. Аргументите на министъра бяха, че са предвидени отделни планове за концесионирането на двете летища, както и че концесионерът ще получи отделна лицензия за летищен оператор във Варна и отделна лицензия - за Бургас. По тези документи държавата ще контролира дали той изпълнява задълженията си.

Василев допълни, че правителството ще има право да развали концесионните договори във всеки момент, ако задълженията не се спазват. При едностранното прекратяване на договора държавата ще може да конфискува и банковата гаранция на концесионера, която ще е в размер на 15 млн.евро годишно.

Преди месец, след като парламентът одобри законово възможността летищата в страната да се отдават на концесия, вицепремиерът прогнозира, че концесионните търгове за Варна и Бургас ще се проведат до края на годината. Днес той уточни, че кандидат-концесионери ще оглеждат двете летище през август и септември, а очакванията са договорът за концесия да бъде подписан до края на март догодина, преди началото на активния летен сезон 2005.

За участие в конкурса са поканени водещи летищни оператори от цял свят, съобщи още Николай Василев.

В Бургас той прогнозира, че за всяко едно от двете летища, които поемат най-големия чартърен трафик през лятото, бъдещият концесионер ще вложи поне по 60 млн.евро инвестиции или общо 120 млн. Според Василев това са необходимите средства, за да се превърнат двете летища в съизмерими с европейските стандарти за качествено обслужване и безопасност на пътниците.

Транспортният министър уточни, че концесията ще се сключи за период от 35 години с опция за удължаване с още 15 години. Първоначалната концесионна вноска ще е 3 млн.евро, а всеки желаещ да участва в търга трябва да внесе 300 000 евро депозит.

Пред работещите на летище Бургас транспортният министър каза още, че персоналът на аерогарата ще бъде пренает от бъдещия концесионер, а сегашният колективен трудов договор - преподписан и удължен с още една година.

На срещата с Николай Василев бе и лидерът на КТ "Подкрепа" Константин Тренчев и представители на КНСБ. Министърът предложи преди подписването на концесионния договор да бъде направено обсъждане с участието на синдикатите. Тренчев отговори, че тогава ще представи на Николай Василев рамково споразумение, изготвено от синдиката.
100/143/310/319/320/321/733/735/73G/73H/762/AB6/CR9/DH8/E90/E95/F70/IL8/M82/S20/TU3/TU5/LZ-BTZ
Аватар
Toni
член на екипажа
 
Мнения: 6457
Регистриран на: 16 Дек 2003 14:32
Местоположение: София (SOF/LBSF)

Мнениеот harrier » 12 Авг 2004 12:45

Преди няколко дена четох някъде определени изисквания към бъдещия концесионер. Трябва да оперира няколко летища с еди-какъв-си-капацитет. Ще погледна ако я намеря и ще ви кажа.
Аватар
harrier
член на екипажа
 
Мнения: 5258
Регистриран на: 16 Дек 2003 17:16

Мнениеот ATC » 12 Авг 2004 17:33

Според мен е най-добре да ги дадат на различни концесионери за да има конкуренция и от там развитие така като са на един не виждам как ще стане само заради това че е записано в някакав си договор справка Балкан
Аватар
ATC
супер спотър
 
Мнения: 818
Регистриран на: 14 Апр 2004 14:30
Местоположение: LBSF

Мнениеот harrier » 12 Авг 2004 22:22

Не се бях замислял, но си прав за конкуренцията. Всъщност правителството обяви ли защо иска да дава двете летища на един концесионер?
Аватар
harrier
член на екипажа
 
Мнения: 5258
Регистриран на: 16 Дек 2003 17:16

Мнениеот ATC » 12 Авг 2004 23:51

Ами не ,поне аз никъде не съм видял нещо по въпроса
Аватар
ATC
супер спотър
 
Мнения: 818
Регистриран на: 14 Апр 2004 14:30
Местоположение: LBSF

Мнениеот toni75 » 13 Авг 2004 17:11

Вижте тук какво пише по въпроса :arrow:


Георги Ангелов, Институт за пазарна икономика
http://www.mediapool.bg/site/business/2 ... 04bu.shtml

В края на юли по предложение на вицепремиера Николай Василев правителството взе решение да започне процедура по предоставяне на концесия на летищата във Варна и Бургас. Като цяло това е развитие в правилна посока, но някои "детайли" по подготвената процедура биха могли да намалят значително положителните ефекти от концесионирането.

Проектът за привличане на частни инвестиции в морските летища предвижда издаване на обща концесия за двете летища. Кандидатите за летищата трябва да гарантират наличието на опит в управлението и експлоатацията на летища в поне 2 държави. Бъдещият концесионер трябва да оперира поне на едно летище с над 5 млн. пътника и на още едно - с над 2 млн. пътника, както и да е реализирал инвестиции от над 100 млн. евро в последните 5 години. Освен това те трябва да докажат финансова стабилност и възможности за успешна реализация на крупни инвестиционни проекти.

Критериите за избор на концесионер са обобщени в три групи: с 40 % тежест е инвестиционното предложение; с 30 % - бизнес предложението, което включва социален компонент, оперативна дейност и поддръжка, безопасност и сигурност и екология и план за преходния период; с 30 % тежест е предложението за концесионно възнаграждение. Фиксираното годишно концесионно възнаграждение ще бъде не по-малко от 12 % годишно от приходите на концесионера. Срокът на концесията е 35 години с възможност за удължаването му с още 15 години.

Положителните ефекти от концесионирането на летищата се свързват с това, че инвестициите, управлението, експлоатацията и част от риска се прехвърля към частния сектор. По този начин летищата ще могат да се обновят с частни инвестиции, без да се използват средства на данъкоплатците, а чуждият инвеститор ще може да внесе своето ноу-хау при управление на дейността. В резултат може да се очаква подобрение на качеството на услугите, развитие на допълнителни услуги, увеличение на трафика.

Разбира се, по-добрият вариант би бил приватизация на летищата, при която частният инвеститор ще бъде собственик на летищата и съответно ще поеме целият риск от проекта (такава е практиката в някои западни страни като Великобритания например).

В процедурата за концесиониране на летищата се забелязва един голям проблем - предвижда се издаване на обща концесия на летищата. Това означава, че правителството планира да прехвърли управлението на двете летища на един и същи оператор. В резултат на това между двете летища няма да има конкуренция.

Проблемът се задълбочава допълнително от факта, че никой не може да построи частно летище, с което да конкурира летищата във Варна и Бургас, тъй като според Закона за гражданското въздухоплаване летищната инфраструктура за обществено ползване може да бъде само публична държавна собственост.

С други думи, не само че никой не може да конкурира летищата в Бургас и Варна, но се предвижда те да не се конкурират и помежду си. Това противоречи на досегашна практика на правителството - например при приватизация на електроразпределителните дружества беше изрично предвидено един и същи кандидат да не може да закупи повече от един от трите предложени пакета за приватизация.

Де факто още с процедурата по избиране на концесионер се залага изкуствено създаване на монопол в крайморската летищна дейност. Ограничаването на конкуренцията по този начин ще се отрази негативно на дългосрочното развитие на авиационния сектор, тъй като концесионерът няма да има стимул да действа ефективно, за да може да намали таксите, да привлече повече полети и да печели от повече оборот. Напротив, интересът на единствения концесионер ще бъде точно в обратната посока - както всеки защитаван от закона монополист и той ще се опитва да максимизира приходите чрез цени, които са по-високи от пазарните и качество на услугите, което е различно от оптималното. Ако няма конкуренция, няма да е възможно установяване на пазарни цени на услугите и по тази причина концесионерът ще може да защитава пред съответната комисия по-високи цени, отколкото биха съществували при наличие на конкуренция (практиката показва, че регулираните цени никога не са толкова ниски, колкото пазарните).

Какво би могло да се направи, за да се избегнат негативните ефекти от липсата на конкуренция? Първо, правителството би могло да предостави двете летища на различни концесионери. Второ, чрез поправка в закона може да се позволи частни компании да строят летища. И трето, в перспектива би могло да се мисли за приватизация на летищата.
toni75
най-спотър
 
Мнения: 496
Регистриран на: 18 Дек 2003 02:24
Местоположение: Щутгарт, Германия

Мнениеот борден » 13 Авг 2004 19:50

Аватар
борден
супер спотър
 
Мнения: 508
Регистриран на: 20 Дек 2003 22:12
Местоположение: София

Мнениеот Делян » 13 Авг 2004 21:34

Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4713
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KJAX, Jacksonville, Florida, USA

Мнениеот toni75 » 13 Авг 2004 23:14

toni75
най-спотър
 
Мнения: 496
Регистриран на: 18 Дек 2003 02:24
Местоположение: Щутгарт, Германия

Мнениеот Делян » 14 Авг 2004 01:21

Аватар
Делян
супер спотър
 
Мнения: 4713
Регистриран на: 07 Яну 2004 21:27
Местоположение: KJAX, Jacksonville, Florida, USA

Мнениеот ATC » 14 Авг 2004 20:48

Аватар
ATC
супер спотър
 
Мнения: 818
Регистриран на: 14 Апр 2004 14:30
Местоположение: LBSF

Следваща

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 3 госта