И все пак според мен, НТА (както се разбира от името) е АК ,която има ниски цени на билетите си, но не само по определени линии, или в определени дни, или за определени полети, а има трайна политика за цялата си дейност в тази насока. Въпросните признаци (при прилагането им) водят точно до намаляването на разходите, съответно на цените. И колкото повече от признаците се забелязват в работата на една АК, толкова повече тя има основание да се смята за НТА. Един от най-важните признаци е този за споделянето на риска (използва се в "арсенала" на Райънеър). Това е нещото което води до най-значително намаляване на разходите, а от там и на цените. Начините за споделяне на риска са няколко и те могат да се използват по отделно или в комбинация. При споделяне на риска, това винаги се обвързва с брой превозени пътници по определена дестинация на годишна база. Единият от тези начини може да се види тук:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 178:BG:PDFИ ето няколко извадки от текста отнасящи се до увеличаване на ефективноста пряко касаеща и ценообразуването:
"1.8. Популярна практика е приходите от летищните магазини и ресторанти да се използват за субсидиране на летищните дейности, обслужващи авиокомпаниите (такси за ползване на пистите, паркингите и др.). Летищата би следвало да продължат да се стимулират да използват максимално удачно своите приходи и да предлагат стоки на дребно, съобразени със специфичните потребности на своите пътници, тъй като този модел гарантира запазването на конкурентния характер на таксите за авиокомпаниите, което им позволява да поддържат и разширяват обхвата на услугите си, а това в крайна сметка облагодетелства пътниците"От тук може да се види защо нивото на таксата се обвързва с брой превозени пътници. Нещо повече от 01.01.2015 г. в подобна схема ще трябва да участват съвместно освен летищният оператор но и аеронавигационният, като мерките за ефективност ще се прилагат общо към летището.
"5.3. От 2012 до 2014 г. целите за ефективност ще важат само за аеронавигационното обслужване при прелитане, като от 2012 г. ще започне наблюдението на ефективността на терминалното аеронавигационно обслужване. Закъсненията се причиняват и от авиокомпаниите или техните доставчици на наземно обслужване (от технически характер, качване на борда и др.), летищата (оборудване и др.) или други страни, участващи в процеса на подготовка на въздухоплавателните средства за полет. 5.4. В контекста на тези констатации Комисията счита, че логиката на схемата за ефективност следва да бъде разширена, така че да обхване летищата като цяло въз основа на ефективен подход „от врата до врата“, като целта е оптимизиране и включване на всички фази на полета от летище до летище. Ефективността не следва да се ограничава само до контролната кула, а следва да се увеличи и на наземно ниво. Наземното обслужване е от първостепенно значение за увеличаване на капацитета на летищата, без да се изискват значителни капиталови инвестиции."Казано накратко, летищата трябва да покриват разходите за обслужване на АК , от дейности които не влияят на таксите в посока нагоре. Явно колкото по-рано се схване, толкова по-добре. Опасявам се обаче, че не сме много по схващането (особено тези от които зависи).
