четвъртък, 26. август 2021 - 11:45
През последните дни на летище София се чувства остър недостиг на авиационно гориво. За това алармираха загрижени служители на аеропорта. Причината е, че от десетина дни рязко са се увеличили полетите най-вече на американски военни самолети, които прелитат между Афганистан и САЩ и кацат за дозареждане с керосин на летище София.
Ежедневно в София вече кацат по десетина широкофюзелажни самолета, от типа на "Боинг 747", "Боинг 767" и "Боинг 777". Всеки от тях зарежда по около 60 000 - 70 000 литра керосин, което прави по 600-700 допълнителни тона гориво на ден. Такива количества рядко се е случвало да бъде зареждани дори и през лятото на рекордната по обслужени самолети 2019 година. А и да се е случвало, никога пикът не е продължавал повече от десет дни, коментират авиоексперти. За сравнение – самолетите, обслужващи редовните полети от летище София, танкират средно по 12 тона гориво – т.е. около пет пъти по-малко от щатските презокеански лайнери.
Доставчик на авиационно гориво за летище София е „ЛУКОЙЛ Ейвиейшън България“ ЕООД, но никой не е очаквал толкова много полети, и то с междуконтинентални лайнери, поради което компанията не може да насмогне с доставките чисто организационно, обясняват от летището. Като най-бърз и удобен вариант за спешното решаване на проблема, в момента се умувало дали да бъде поискано разрешение за временно ползване на авиационно гориво от държавния резерв - до справяне със ситуацията, след което количествата ще бъдат възстановени.
Освен с горивото, ръководството на летище София го закърши и в още една посока - с резервните части за важни за безопасността на полетите съоръжения, каквито са светотехническите системи на пътеките за рулиране и полосата за излитане и кацане.
На 24 август (вторник) е била поставена последната резервна лампа, с която е разполагал аеропортът. Оказало се, че летището няма сключен договор с фирма за доставка на такива специални лампи. Сега, според специалисти, ще са необходими поне месец и половина - два, за да се сключи договор с такава фирма и да бъдат доставени необходимите количества подобни специални лампи. Време, през което ръководството на концесионера „Соф Кънект“ трябва да се моли лампите от светосистемата да оцелеят в името на безопасните нощни полети.
https://www.banker.bg/upravlenie-i-bizn ... a-svurshva и една по-ранна тема ,за най-неразрешимият фактор ,който ще се задълбочава с разрастването на града
четвъртък, 22. юли 2021 - 11:27
Прелитащите над центъра на София и редица квартали самолети често създават голям шум и нарушават качеството на живота на гражданите. Но защо това е така и дали може да се промени - отговорят експерти в авиационния сектор пред неправителствената организация "Спаси София".
Много софиянци се оплакват от шума от прелитащите самолети. Преди пандемията имаше подадени сигнали от "постоянен и ежедневен шум, като през летния сезон положението се влошава, поради множеството чартърни полети по всяко време през нощта".
Защо самолетите прелитат над самия град?
Опасно е самолет да излита или каца по посока на вятъра, а още по-опасен е страничният вятър. Високите Витоша и Стара планина правят северните и южните ветрове рядкост, но по-ниските Ихтиманска и Люлин планина пропускат повече източни и западни пориви. Затова Летище София е проектирано с писти в направление изток-запад, и заради това, при наличие на силен източен вятър (което се случва в приблизително 25% от времето), се налага самолетите да прелитат над града, а не откъм Елин Пелин.
Кой е отговорен за движението на самолетите?
Държавата, чрез BULATSA (държавното предприятие, отговорно за аеронавигационното обслужване на страната). BULATSA инструктира самолетите спрямо строги метеорологически фактори и международни норми. Общината няма влияние върху това от коя посока излитат или кацат самолетите.
Има ли решение за проблема с шума?
Единственото цялостно решение е да бъде построено ново летище на ново място. Това включва изграждане на нови писти, терминали, пътни и жп връзки... което се измерва в милиарди левове.
https://www.banker.bg/upravlenie-i-bizn ... nad-sofiia