от mistoffelees » 16 Май 2019 00:05
Малко новини около аварията на SSJ на "Шереметьево" на база черни кутии:
- Машината наистина е ударена от мълния ок. 15 мин. след излитане.
- Автоматиката е изключила повечето системи, вкл. бордовото електрозахранване. Захранването е осигурено от акумулаторните батерии.
- Машината е била на ръчен режим, но напълно управляема.
- Вторият заход е изпълнен достатъчно точно и с препоръчваните скорости (първият е бил прекратен), но с прелитане на почти половината от полосата.
- Малко преди първото докосване е регистрирано е съществено увеличение на тягата на двигателите и сваляне на носа надолу, и двете предизвикани от пилота.
- Разкото забождане на носа надолу е предизвикало първия "козел", а после и втория, фаталния.
- Счупването на едната опора на шасито след втория "козел" е довело до пробив в горивния резервоар на крилото, а той на свой ред - до разлив на гориво и пожар.
Някои действия на пилотите остават неясни:
- Защо при управляема машина се е пристъпило към незабавно кацане (вместо да се отработи горивото до влизане в позволеното максимално тегло за кацане); едно възможно обяснение би било лошото състояние на батериите, които са захравнали бордовата електроника.
- Защо е това рязко увеличение на тягата и забождане на носа, вместо отказ от кацането (след като определената зона за кацане е била прехвърлена).
- Защо още при първия "козел", и още повече, при втория (който е много по-голям), не е направено онова, което пише в учебниците - моментално go around без никакви по-нататъшни опити за приземяване.
Повдигнати са и редица въпроси към наземните служби:
- Сигнал за бедствие към тях е подаден от диспечер над минута след аварийното кацане, вместо докато още самолетът е във въздуха.
- Не е имало машини на сборния пункт, а те са тръгнали от гараж.
- Пристигането дори на първата машина е отнело 4-5 минути.
- Първата машина е била заредена с вода , а не с пяна, което е направило гасенето на разлятото гориво невъзможно.