от West Germany » 28 Сеп 2011 21:51
Екипът на Летище София натрупа голям опит в изграждането на инфраструктурни проекти, който сега ще приложи на летището край Балчик (с решение на правителството то премина под управлението на столичния аеропорт).
„С колеги вече направихме оглед на летището в Балчик. То е в добро състояние, като се има предвид, че е строено през 1955 г, но ако говорим за военно летище. Ако става дума за гражданско летище обаче, трябва да бъдат направени някои строително-монтажни промени, за да може то да отговаря на изискванията на гражданската авиация. Ето например пътеките за рулиране. Те не отговарят на изискванията за гражданска авиация - ширината и дължината на пистите са в норма, но не и тези на пътеките за рулиране, което означава, че трябва да бъдат разширени или да се подновят. Пистата трябва да бъде подсилена - с бетон или асфалт, трябва нов терминал, осветление“, споделя впечатленията си Веселин Пейков.
В момента специалистите от столичното летище изготвят технически план, а после и работен проект, след което с конкурс ще бъде избран изпълнител за строително-ремонтните дейности. Средствата за това са осигурени от правителството, а заради кризата в строителния бранш се очакват и изгодни оферти.
Шефът на столичния аеропорт е оптимист за бъдещата натовареност на летището край Балчик. Близостта му до големите морски курорти Албена и Златни пясъци ще привлече авиокомпании, които ще предпочетат чартърните им полети да кацат там. Има шанс и за бизнес, и хоби полети, тъй като в този район бяха изградени няколко голф игрища със съответната инфраструктура. Пейков обаче не смята, че новото летище трябва да бъде противопоставяно на Летище Варна /премиерът Борисов дори говореше за разбиване на монопол/, чийто концесионер е германската фирма „Фрапорт“, и се надява да има достатъчно бизнес и за двата аеропорта в североизточна България.
„Бих искал да допълня, че превръщането на военното летище в гражданско е добро решение, тъй като има бум на гражданските и на частните самолети. Все пак това е добър бизнес и колкото повече летища има, толкова по-добре. Има ли изградена инфраструктура, тя трябва да бъде подържана“, убеден е Веселин Пейков.
Новото предизвикателство с превръщането на военния аеродрум в съвременно гражданско летище, не означава, че мениджмънтът ще загърби основната си дейност за стопанисване и развитие на столичното летище. Там се предвиждат ремонти на стария и новия терминал, както и на съществуващите сега настилки. През следващата година ще бъдат изградени две нови пътеки за рулиране - една скоростна и една свързваща. Това ще увеличи пропускателната способност на пистата, която в момента позволява да се извършват само 25 самолетни движения в час.
Заедно с разширяването на Терминал 2 на ниво 0, където ще бъдат направени шест нови изхода към отдалечените стоянки, ще се разкрият и нови търговски площи, а това ще донесе приходи извън основната дейност. Предвиждат се и пет нови входа, пак на ниво 0, където също ще се отворят допълнителни търговски площи. Единият магазин там ще бъде с площ от 260 кв. м, а другите два - по 150 кв. м. Нови обекти ще има и на ниво +1, където под наем ще се отдава търговска площ от 1 декар. Общо за инвестиции през следващата година са предвидени над 20 млн. лева.
Назрял е моментът да се помисли и за по-далечното бъдеще на Летище София, което постепенно ще достигне предела на сегашния си капацитет .В момента Терминал 2 има 2,5 млн. души пропускателна способност, а старият – 1,5 млн. пътници. Това прави общо 4 млн. пътници при 3.5 млн. очаквани през тази година.
По този повод Веселин Пейков заяви: „Ще анализираме всичко. Например, ако има трети терминал, карго терминал или терминал за бизнес полети, как трябва да бъдат разположени те. След като разработим този генерален план, в който трябва да бъдат включени и анализи на пътникопотока за следващите три, пет, десет или петнадесет години, ще имаме основание да започнем изграждането на нови съоръжения“.