Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Бихте ли се возили на дрон? (Самолет без пилот)

Да, аз ще съм сред първите, които биха пробвали новата технология.
6
12%
Да, но след 5 или 10 годишно безаварийно летене на карго дронове от същия клас.
26
53%
Не, никога не бих се качил на самолет управляван от компютър!
17
35%
 
Общо гласове : 49

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот tupolev144 » 28 Сеп 2014 16:16

Аватар
tupolev144
супер спотър
 
Мнения: 1559
Регистриран на: 11 Юни 2011 12:35

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот akair » 01 Окт 2014 08:13

Аватар
akair
супер спотър
 
Мнения: 1204
Регистриран на: 16 Авг 2009 18:50

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот tupolev144 » 01 Окт 2014 17:23

Аватар
tupolev144
супер спотър
 
Мнения: 1559
Регистриран на: 11 Юни 2011 12:35

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот akair » 01 Окт 2014 18:50

Нека четем от край до край.
От това какво могат компютрите, до това каква част от това можене е внедрено в компютъра на А380 има цяла вселена, защото има сериозна разлика между "aviation most sophisticated technology" и "most sophisticated technology, known today". Ако оставим А380 без пилоти, с тази функционално на бордния му компютър, резултатите ще бъдат далеч от обнадеждаващи... И разследващите още дълго време ще правят правилното заключение, че трябват пилоти за тези самолети.
Когато авиоиндустрията започне да смалява разликата между "aviation most sophisticated technology" и "most sophisticated technology, known today", влагана в самолети за цивилни нужди - т.е. се започне да прави по-умни самолети, ситуацията ще се промени... Повечето отговори, както обикновено, се крият в по-напредничавата военна индустрия. Но поради спецификата на задачите там, част от проблемите не стоят за тях...
Технологиите са налични, внедряването им липсва (засега) :D
Аватар
akair
супер спотър
 
Мнения: 1204
Регистриран на: 16 Авг 2009 18:50

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот tupolev144 » 01 Окт 2014 22:03

Допускаме, че разликата между "aviation most sophisticated technology" и "most sophisticated technology, known today" е смалена колкото ще те удовлетвори, за да се поддържа спора за спорта. Допускаме, че и "Rolls Royce" са си усъвършенствали технологията и вече не правят дефектни тръбички :) . Не допускаш ли обаче, че в това "светло бъдеще", средата пак няма да е "стерилна" и току виж се появила птица например, сблъскала се с нашия високо технологичен аероплан, наранила му обшивката и се повредила и вече много качествената тръбичка, довела до абсолютно същите последици като споменатите във филма с "Qantas 32", или повредила датчик, дал грешна информация на високо технологичния компютър, чийто процесор за разлика от човека в една такава ситуация ще се обърка доста. Или хипотетичната ситуация с пътника, на който му прилошава и "незнае", как да се оплаче на компютъра, защото в такова състояние е нормално общуването да е между хара, а не между човек и компютър. :) Ако "спора за спорта" е да "докажем", че можем да оставим пилотите на гражданските самолети без работа ... това няма как да се получи. Не напразно ти написах крайният извод на разследващите от инцидента с А380, а именно : "The human ellement is necessary!!!" Защото те явно нямат намерение да водят "спор за спорта". След като има вероятност за отказ на техника поради някакви причини, дори и дължащи се на "нестерилната" среда, ще има място за пилот или оператор на борда на самолета с десетки или стотици пътници.
И след като с Topfly явно сте почитатели на научната фантастика, как ще си отговорите на въпроса, че летящите високотехнологични чинии с извънземни от същата тази фантастика или според т.н "очевидци" летят с "екипаж", който решава какво да прави и как да промени траекторията (това в кръга на шегата). :D
P.S. A между другото малко извън темата, май не отдавна с теб водихме "спор за спорта" на тема "европейското законодателство и дали то е задължително за нас"? Май с днешна дата се оказва, че "спора за спорта" се е оказал безмислен, имайки в предвид съдебните процедури, по които са ни подкарали, точно за неизпълнение на същото това европейско законодателство, което уж не важало за нас. :D
Аватар
tupolev144
супер спотър
 
Мнения: 1559
Регистриран на: 11 Юни 2011 12:35

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот Пароль » 01 Окт 2014 22:26

Ами човек най-добре се учи от собствените грешки ( а компютъра се учи от човека). Аз искам да припомня инцидента с Air_France_Flight_447 (за Рио де Жанейро) и да запитам: Защо автопилота (компютър) изключва при некоректни данни от тръбата на Пито, а не се превключва сам на друга тръба? Дали проблема не е в интелекта, т.е в липсата на интелект. В този случай и пилотите не се справиха, но главния "мозък" не е бил в кабината.
Последна промяна Пароль на 02 Окт 2014 15:04, променена общо 1 път
Пароль
супер спотър
 
Мнения: 1954
Регистриран на: 04 Апр 2010 20:20

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот Пароль » 01 Окт 2014 22:39

Пароль
супер спотър
 
Мнения: 1954
Регистриран на: 04 Апр 2010 20:20

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот akair » 02 Окт 2014 00:38

Хайде да ги караме едно по едно. По някаква причина не успявам да обясня не много сложно наблюдение...
Имаме технологиите да сенсваме нарушения на корпуса, да сенсваме заобикалящи обекти, да правим предположения с висока точност относно тяхната траектория, ИИ алгоритми, които вземат рационални решения и разбираем за хората интерфейс, с който да си общуват.
Ако приложим тези технологии, системата за управление на самолета ще засече и удара с птица, ще засече и нарушения корпус, ще получи и информация за болен пътник и ще организира кацане. Но в момента тези технологии не са имплантирани в нашите самолети. И понеже не са, бордният им компютър няма как да разбере, че се е счупила тръба или се е ударила птица в самолета и му е нарушила корпуса. Затова на предна линия застават пилотите, които с много героизъм спасяват стотици животи...
АФ447 - ако имаме само и единствено показанията на 2 тръби на Пито, с различни показания, няма как който и да е компютър (или човек, който вижда само 2-те показания) да направи 100% правилно заключение кое показание е вярно. Ако тръбите са 3,4 или 5, вероятността повече от 50% от тях да показват една и съща вярна стойност е голяма. Ако компютърът, както и хората, разглежда отделните показатели не само сами по себе си, но и всички заедно (да изгради контекст), ще може да прецени, че тази тръба на Пито мери грешно и ще я игнорира. Но не така работи компютърът на 777, вероятно защото все още разликата между "aviation most sophisticated technology" и "most sophisticated technology, known today" е огромна. (бтв самолетът изпълнява полет от Рио към Париж, но това са подробности, които не са съществени в случая). Струва си да се помисли дали наистина имаме научени уроци, ако няма препоръка към производителите на компютрите на 777 да оправят този пропуск...
МХ370 - 2-та транспондъра еднакви ли са, или различни? Взаимозаменяеми ли са, или са натоварени да предават различна информация? Наземните системи комбинират ли показанията на първичен и вторичен радар, които да следят самолетите и да отбележат disturbance и inconsistency в показанията на 2-та радара? А може би сме оставили това наблюдение и корелацията за хората, които винаги са необходими и са "проспали" случая? :D Също така липсва функционалност в компютъра на 777, която да организира кацане при отказ на всички комуникационни системи?
QA32 - "The human ellement is always necessary!!!" е стейтмънт на единия от пилотите на Qantas 32 (Dave Evans - представянето му започва около 3:25). Би било твърде оптимистично да очакваме, че един пилот, та бил той и главен, е в течение на всички най-нови технологии, в област, която е помощна за неговата област на специализация (изключвам възможността користно да смята, че човешкият фактор е незаменим). За А380, както и за всички други модели, които строим с до момента усвоените от авиоиндустрията технологии, пилоти ще трябват - надали някой разумен човек има съмнения по темата... :D Какво налага да не се усвояват и имплементират още научни открития в самолетите?
Успоредно със Су-27 и Ф-22 (интересно е кога започва разработката на този модел...), правителствените агенции наливат милиарди в УАВ - може би не е случайно...
А болният пасажер е най-тривиален от всички. Той и в момента не се оплаква на пилота, а на стюардесата. Не виждам причина да не продължи да се оплаква на стюардесата. А ако стюардесите отпаднат, един цял дял на компютърните науки се занимава с изучаване на взаимодействието между човек и компютър (нарича се HCI - human-computer interaction) и дава отговори как да бъде построен интерфейс, който е разбираем за хората - за да могат да се оплакват... А може би една система ще може да направи 2 неща едновременно - да организира кацане и да свърже пасажера (или стюардеса) с медик, който да консултира пасажера, още преди самолетът да е кацнал.
Аватар
akair
супер спотър
 
Мнения: 1204
Регистриран на: 16 Авг 2009 18:50

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот tupolev144 » 02 Окт 2014 09:20

Аватар
tupolev144
супер спотър
 
Мнения: 1559
Регистриран на: 11 Юни 2011 12:35

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот akair » 02 Окт 2014 15:09

Изглежда изчерпахме техническата и технологичната тема, което изкара на преден план личните квалификации и нападки.
Аватар
akair
супер спотър
 
Мнения: 1204
Регистриран на: 16 Авг 2009 18:50

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот Пароль » 02 Окт 2014 15:24

Пароль
супер спотър
 
Мнения: 1954
Регистриран на: 04 Апр 2010 20:20

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот tupolev144 » 02 Окт 2014 16:16

Аватар
tupolev144
супер спотър
 
Мнения: 1559
Регистриран на: 11 Юни 2011 12:35

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот Пароль » 02 Окт 2014 18:36

Като стана въпрос за европейското законодателство: Много хора, от които зависи прилагането на директивите и регламентите, мислят, че ако нещо от не им е по вкуса, могат да напишат жалба до съответния министър в нашия кабинет, която този министър ще внесе в европейската комисия, тя ще я разгледа и видите ли, има случаи, в които директивата/регламента се променят! С други думи: Няма начин да няма начин!
Пароль
супер спотър
 
Мнения: 1954
Регистриран на: 04 Апр 2010 20:20

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот Пароль » 02 Окт 2014 18:39

за дроновете: Имам още един въпрос!?
Защо, след като имаме почти 100% GSM покритие (особено в населените места), не монтират фабрично в автомобилите по една SIM карта, която получавайки "звънене" на номера, да не позволява превишаване на скоростта от 50 км/ч, амо харчим пари за КАТ, камери, знаци и т.н.?!
Пароль
супер спотър
 
Мнения: 1954
Регистриран на: 04 Апр 2010 20:20

Re: Бъдещето на гражданската авиация: дронове, UAV и т.н.

Мнениеот Topfly » 02 Окт 2014 18:44

Topfly
супер спотър
 
Мнения: 2216
Регистриран на: 27 Окт 2010 13:02

ПредишнаСледваща

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 10 госта