Технически въпроси

Мнениеот slice » 01 Фев 2006 10:59

Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Мнениеот slice » 17 Фев 2006 00:56

Радионавигация накратко – NDB

Още в началото на развитието на авиацията се стига до прост извод – визулната ориентировка по време на полет е неефективна в по-комплицирани метеорологични условия. Затова се започва търсене на ново решение за навигация – разжда се радионавигацията. С развитието и през годините се стига до три основни средства за радионавигация – NDB, VOR и DME.

NDB (Non-Directional Beacon)

Състои се от наземно (NDB или на български ПРС – Преводна РадиоСтанция) и бордово оборудване (ADF – Automatic Direction Finder или на български АРК – Автоматичен РадиоКомпас)

Принцип на действие: NDB излъчва еднакъв по сила радиосигнал във всички посоки в диапазонът от 190 kHz до 1750 kHz. Излъченият сигнал се приема от антената на ADF, която има формата на затворен контур. Когато контурът лежи в равнина съвпадаща с посоката на сигнала, в нея се индуцира максимално напрежение. Когато тя е перпендикулярна на посоката на сигнала, в нея се индуцира минимално напрежение. Така след усилване на тези напрежения се определя точната посока от която идва сигналът.

Използване: Най-простите и най-често срещани ADF индикатори в кабините на ВС се състои от показалец – стрелка и магнитна роза (като на компас). При приемане на сигнал в посоченият диапазон, приемникът определя посоката, от която идва и премества стрелката да сочи към станцията. Така ако например летим с магнитен курс Север (360) и сме настроили ADF на честотата на NDB, което се намира точно на юг от нас (зад нас) стрелката на ADF ще сочи посока Юг – 180. Ако станцията е на запад от нас – курс 270 и т.н.
При такъв начин на действие NDB се използва за няколко вида радионавигация:

Трасова – трасовите NDB са с по-голям обхват и до скоро бяха активни участници в радионавигацията по време на полет. На практика използвайки NDB всяко ВС може да долети до нея, а след достигането и да отлети по желан курс, към друго NDB или някакъв друг вид навигационно средство. В България например в момента съществуват четири самостоятелни трасови NDB станции (Вакарел – WAK, Божурище – BOZ, Русе – RUS и Девня – DWN).

Летищна – летищните NDB станции се използват за водене на ВС по време на заход за кацане. Обикновено са два броя разположени по правата за кацане – по-близката до прага наричана близка приводна, а по далечната – далечна. Често пъти се използва само една приводна.
С помощта на летищните ПРС се извършва инструментален заход за кацане по NDB. В общи линии принципът при наличие на две приводни е следният – захождащото ВС долита под произволен, но удобен за захода курс и на точно оппределена височина до далечната ПРС. При пресичането и прави завой към близката приводна и започва снижение по предварителен разчет, така че да пресече близката приводна на точно определена височина. След достигане на близката приводна, е необходим визуален контакт с полосата, за да се продължи кацането – ръчно. При липса на визуален контакт, кацането се прекратява и се използва друг способ, изчаква се подобряване на условията или се отлита до запасното летище.

NDB навигация в двата си вида, трасова и летищна, се използва все по-малко и предимно от военната авиация от бившият източен блок. По-модерният начин за радионавигация, чийто залез също приближава е VOR.

следва...
Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Мнениеот AiBOJ » 17 Фев 2006 22:24

AiBOJ

When everything seems to be going against you, remember that the airplane takes off against the wind, not with it.

The sky is the limit!
Аватар
AiBOJ
супер спотър
 
Мнения: 1129
Регистриран на: 16 Авг 2004 01:36
Местоположение: Бургас

Мнениеот борден » 18 Фев 2006 07:59

Аватар
борден
супер спотър
 
Мнения: 508
Регистриран на: 20 Дек 2003 22:12
Местоположение: София

Мнениеот AiBOJ » 12 Апр 2006 22:44

AiBOJ

When everything seems to be going against you, remember that the airplane takes off against the wind, not with it.

The sky is the limit!
Аватар
AiBOJ
супер спотър
 
Мнения: 1129
Регистриран на: 16 Авг 2004 01:36
Местоположение: Бургас

Мнениеот harrier » 12 Апр 2006 22:49

Аватар
harrier
член на екипажа
 
Мнения: 5258
Регистриран на: 16 Дек 2003 17:16

Мнениеот AiBOJ » 14 Апр 2006 02:04

AiBOJ

When everything seems to be going against you, remember that the airplane takes off against the wind, not with it.

The sky is the limit!
Аватар
AiBOJ
супер спотър
 
Мнения: 1129
Регистриран на: 16 Авг 2004 01:36
Местоположение: Бургас

Мнениеот asd » 14 Апр 2006 03:11

Последна промяна asd на 14 Апр 2006 11:42, променена общо 2 пъти
asd
супер спотър
 
Мнения: 765
Регистриран на: 29 Мар 2006 14:09
Местоположение: Варна

Мнениеот slice » 14 Апр 2006 08:16

Аватар
slice
член на екипажа
 
Мнения: 1976
Регистриран на: 12 Дек 2003 18:49
Местоположение: София

Мнениеот AiBOJ » 14 Апр 2006 11:53

AiBOJ

When everything seems to be going against you, remember that the airplane takes off against the wind, not with it.

The sky is the limit!
Аватар
AiBOJ
супер спотър
 
Мнения: 1129
Регистриран на: 16 Авг 2004 01:36
Местоположение: Бургас

Предишна

Назад към Авиация + Авиационни новини

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 7 госта

cron