от maxxim » 13 Фев 2005 23:07
За 1 час извадихме от преспите в Руен 17-годишна родилка и 10-месечно бебе, заяви Никола Колев, главен пилот на хеликоптерите на фирма “Еър бан”
13 февруари 2005 | 19:16
Фокус
Никола Колев, главен пилот на хеликоптерите на фирма “Еър бан”
Фокус: Г-н Колев, Вие сте главен пилот на специализираните хеликоптери към фирма “Еър бан” и активно участвахте в спасяването на хора и доставките на хранителни продукти от първа необходимост на бедстващите райони в страната през последните няколко дни? Как изглеждаше България от въздуха?
Никола Колев: Аз съм главен пилот на фирмата “Еър бан” с управител Пенчо Пенчев и мажоритарен собственик “ДЗИ”, начело с г-н Емил Кюлев. В момента фирмата разполага с два медицински вертолета, еврокоптер, и сме в процес на закупуване, миналата седмица се върнаха от Маями, където бяха на оглед, и в момента сме в процес на закупуване на трети, по-голям вертолет, който да извършва аварийно-спасителна работа в помощ на Планинската спасителна служба - еврокоптер 365. Но така или иначе в момента оперираме с двата хеликоптера, които се намират в България. Единият ни е разположен в база София, а другият - в база Варна. Машините са предназначени да могат да бъдат използвани за медицински хеликоптери и да могат да играят ролята на въздушни линейки. Това са изключително прецизни машини, които сме закупили от най-голямата фирма в Германия, която се занимава с точно такъв тип дейност, и, разбира се, взели сме и нейния опит, понеже тя работи много години на територията на Германия и Австрия, като при тях нещата стоят на много по-високо ниво. Независимо от това се опитваме да правим каквото можем на територията на България и мисля, че се справяме много добре. Миналата седмица беше много тежка за нас в резултат на бедственото положение, което беше обявено на много места в България вследствие на метеорологичните условия, тези снегонавявания, особено в планинските райони, което, от своя страна, пък ни даде възможност да извършим своята работа в края на краищата. Да не кажа силни думи, но драматични бяха условията в община Руен,. Където дори аз лично бяха в екипажа на вертолета. Там в рамките на един час от преспите извадихме 17-годишна родилка в много тежко положение и 10-месечно детенце със сърдечни проблеми, но проблемът не беше в това, че ние един вид ги спасихме и ги откарахме до Бургас. Проблемът беше, че махалите бяха затрупани от сняг, до тях нямаше абсолютно никакъв допир. Отгоре на всичко самият терен, където трябваше да се кацне, това са долинки, всичко е с много силен наклон, бяха наистина много трудни условията. Единствено, може би, на високото качество на хеликоптерите, които имат малки вертолети с голяма мощност, позволявайки им да кацнат на много силно пресечен терен и това, че местните хора бяха приготвили малки площадки в задните дворове на къщите буквално в желанието да се изпълни задачата. Вчера машините летяха по съшия начин - от Врана бяха докарани пациенти. Дори в желанието си да бъде полезни, варненската машина превози двама пасажери, то даже не е пасажери, а мъж със сърдечни проблеми, на когото обезателно трябваше да му се направи операция и малко детенце и родителите му, разбира се. Но важното е, че всичко се свърши добре и резултатите са налице.
Фокус: Колко човека общо от бедстващите райони бяха спасени благодарение на тези хеликоптери?
Никола Колев: Общо четирима извозихме, вчера още трима пасажери, а за варненската ни машина интересното ще бъде, че тя помагаше в съвсем друга дейност - тя превозваше фишовете на спорния тотализатор, поради същата причина. Тъй като нямаше никаква комуникация и то следобеда, беше поставена заповедта да бъдат обиколени 12 общини и до вечерта, просто поради липса на време, бяха обиколени осем. На следващия ден бяха обиколени останалите четири, но свършихме нашата задача, така че нямаше проблеми.
Фокус: Услугите на фирма “Еър бан” бяха използвани както при издирването на изчезналия капитан край Каварна, така и в спасителната операция за загубилия се турист около връх Мусала в Рила. Колко тежко трябва да е положението, за да се обърнат за помощ към вас?
Никола Колев: Точно така. Не става въпрос за тежки положение или за леки положения, или за решение, което трябва да се взема. “Еър бан” има сключен договор с Центъра за спешна медицинска помощ и всъщност управителят, г-н Гелев, решава кога се използват линейки и кога се използват хеликоптери. По негова заявка летят машините на “Еър бан”. Разбира се, летят и в други случаи, стига да има заявка от някой друг.
Фокус: Само държавни институции ли могат да използват Вашите услуги или и частни клиенти, достатъчно платежоспособни, за да си го позволят?
Никола Колев: В интерес на истината мината година “частните клиенти” бяха повече. Даже първите пасажери на едната машина, която дойде някъде в средата на миналата година, бяха млади момичета, пострадали при катастрофи и се летя по частна заявка.
Фокус: Задължително ли в хеликоптера има медицински екип и колко пасажера могат да пътуват в него?
Никола Колев: За целта имам сключен договор с Военномедицинска академия в София и специална подготовка са преминали 10 лекаря, които по специална система си дават дежурство към хеликоптерите, същото е положението и с варненската машина и навсякъде тръгвайки вертолети, той тръгва с медицинско лице и с необходимото за случая оборудване. Хеликоптерът разполага с една или две носилки, една седалка за медицинското лице, други една или две, едната от които е пилотската. Може и втори пилот да пътува при тези случаи, когато има бедствени положения, обикновено пътува или механик с пилот или двама пилоти, защото има кацане на неравни места, слиза се предварително, оглежда се, защото това е хеликоптер, не е като лека кола да го паркираш.
Но в случаи, както този в Руен, се качи фелдшерката, майката на родилката се качи, тъй като родилката не можела без майка си, местната бабичка, която израждала бебета; също се качи в хеликоптера и още една жена. То беше буквално като в Дядовата ръкавичка, приказка, трябва да Ви кажа. Има възможност, понякога правим компромис, когато има възможност се съобразяваме с характера на местните хора, не можем да ги съдим, уплашени хорица и каквото можем, правим.
Фокус: Има ли метеорологични условия, при които дори за тези хеликоптери е нежелателно да летят?
Никола Колев: Разбира се, няма апарат, който да бъде буквално независим. Има условия, при които летателните машини също са подвластни, това са минимуми на летищата, минимуми на самите машини, много ниски метеорологични минимуми. В интерес на истината екипажите на “Еър бан” имат много ниски допуски с метеорологичните условия, това 1,5 км. видимост и до 150 м. височина в областите, като имате предвид, че обикновено полетите от летище София се изпълняват от 5 км. видимост напред. При по-малка не може и хеликоптер, но нашите вертолети излитат все пак. Снеговалеж и за нас е проблем, но той е проблем за всички летателни апарати, нощно време също не изпълняваме полети, тъй като няма площадки, които да приемат оборудване, което да приемат такова излитане и кацане.
Фокус: От колко години сте пилот?
Никола Колев: 25 години.
Фокус: За толкова дълъг стаж, Вие имате и забавни случки, предполагам, разкажете ни някоя от тях.
Никола Колев: Аз съм летял с няколко фирми. Моята кариера е започнала в селскостопанската авиация, после съм летял на по-големи вертолети. Ако става въпрос за времето, през което съм летял с фирма “Еър бан” и хеликоптери на ДЗИ, онзи ден при тази спасителна акция на родилката от Руен положението наистина беше много сериозно, но и малко комично, защото нещата винаги имат и такива оценки. В интерес на истината на родилката ние й пожелахме леко раждане и ако имат желание - да й станем кръстници. Засега все още не са се обадили, но може би не са обърнали внимание на нашето предложение, тъй като обстановката беше леко напрегната. Но винаги когато има възможност, помагаме!