http://mediapool.bg/show/?storyid=108710&srcpos=4
От днес ще започнем начисляване на неустойки за неизпълнение на срока за завършване на терминала на летището. Това съобщи в пленарна зала министърът на транспорта Петър Мутафчиев в отговор на парламентарно питане за проекта за разширяване на столичната аерогара.
По-късно от Министерството на транспорта уточниха за Mediapool, че неустойката възлиза на 0,1 процент дневно от общата стойност на проекта, който е в размер на 210 млн. евро. Това означава, че изпълнителят на проекта “Шрабаг”, който трябваше да построи терминала до 31 август, ще плаща по 210 000 евро за всеки просрочен ден. На 27 август от австрийската компания обявиха прогнозно закъснение от 6-8 седмици. При посочените от транспортното ведомство дневни неустойки просрочването на строежа на терминала с посоченото от австрийците време, ще струва на “Щрабаг” между 8,82 и 11,76 млн. евро.
Запазваме се правото в бъдеще да изтеглим начислените за всеки просрочен ден суми от гаранциите, които са дадени от "Щрабаг", добави Мутафчиев. По думите му, новият терминал ще бъде открит, когато има наистина работещо летище.
Съществува първоначално забавяне от около 6 месеца, породено от изпълнителя, за което не е получено обяснение за причините, поясни транспортният министър. Тогава Министерството на транспорта и съобщенията не е предявило адекватни мерки, а е имало възможност да се търсят претенции за смяна на изпълнителя, коментира той. Първоначално договореният срок за извършване работата по строителството на терминала е бил 16 декември 2004 г. Със заповед той е променен на 31 август 2005 г. И този срок не може да бъде спазен, добави министър Мутафчиев.
Първоначалният срок за завършването на новата писта е 4 април 2005 г. С решение на Управителния комитет на проекта, срокът е променен на 2 ноември 2005 г., посочи министър Мутафчиев.
Според него новият срок вероятно също няма да се спази и ще бъде удължен до септември 2006 г. Личните ми очаквания са завършването на площадката и местата за стоянки да се забави до март 2006 г., допълни той. Сегашното правителство не е подписвало допълнителни финансови условия и не е правило отстъпки пред изпълнителя, добави той.
Забавянето, свързано с допълнителното частично проектиране на основните проекти, също е следствие на недостатъчно информация за геоложките проучвания на теренните условия, коментира той.
В писмо от 11 юли 2005 г., изпратено от "Щрабаг" до Министерството на транспорта, е отправено искане за два междинни срока за удължаване на довършителните работи - 14 октомври 2005 г. и 16 декември 2005 г., поясни министър Мутафчиев. По думите му, това искане не е одобрено.